ANMELDELSE: Powerful duo betager publikum med smuk støj

The Oceans, Spot Festival, VoxHall, Aarhus

Anmeldt af Line Kaspersen | GAFFA

Regnskyerne har netop passeret himlen, og folk finder varmen inde på VoxHall, hvor The Oceans tiltræder scenen denne fredag eftermiddag. Kaster man et hurtigt blik ud mod det fremmødte publikum, viser der sig en blandet skare, hvor det især er det mere modne publikum, der er talstærkt mødt op.

Efter de sidste trommeslag fra åbningsnummeret er lydt, kigger Dan Joe og Linus Valdemar ud mod publikum med ordene ”Vi er The Oceans”. I løbet af de næste tredive minutter spiller duoen flere numre fra deres to udgivne ep’er – EP I fra efteråret 2018 og EP II fra dette forår. De to gutter virker yderst professionelle, og man har umiddelbart fornemmelsen af, at de har stået på scenen utallige af gange før med hver deres guitar, som de mestrer til fulde. Publikum bliver hevet tilbage til 90’ernes britpop fyldt med kærlighedsklichéer, fængende melodier og insisterende beats med et strejf af elektroniske elementer.

Den fåmælte britpop-attitude
Under nummeret ”Juvenile” kommer deres flotte vokalharmonier til dets fulde udtryk, mens de tunge trommeslag og den drømmende syntheizer drøner afsted i baggrunden. Herefter bliver der skruet en smule ned for det høje energiniveau med nummeret ”She”, hvor det fortsatte intense og instrumentale lydside står for sig selv i enkelte passager. Afslutningsvis spiller duoen det hæsblæsende nummer "Song To Molly", hvor de præsterer en flot musikalsk kunnen med energien atter skruet op på det højeste blus.

Det er blot få ord som The Oceans får sagt ud mod publikum, de er særdeles fåmælte – hvilket dog passer glimrende til den halvarrogante britpop-attitude. Duoen afslutter på samme måde som de startede med ordene: ”Vi er The Oceans”, og pludselig er der gået 35 minutter på et splitsekund. En glimrende førstegangsoplevelse med duoen, som fremfører energiske numre, der skal og bør opleves live.