ANMELDELSE: Fuld damp på alle maskiner

The Love Coffin, Spot Festival, VoxHall, Aarhus

ANMELDELSE: Fuld damp på alle maskiner

Anmeldt af Rasmus Espersen | GAFFA

Til lyden af støjende guitareffekter og intens dåsebajertømning går The Love Coffin på scenen og lægger ud med ”Take Good Care of Me” fra 2018-debutalbummet Cloudlands. En intens lydmur af guitarer og insisterende trommer balanceres elegant med bløde tangenter, mens sanger Jonathan K. Magnussen hvisker og hvæser på bedste Robert Smith-maner. Vokalen udvikler sig i retningen af en Brett Andersonsk skabet nasal, mens titlen messende og bedende krænges ud i VoxHall suppleret af basklarinet fra kvintettens sjette medlem, Sylvester Roepstorff.

Hvilken fremragende måde at åbne en koncert på. Og The Love Coffin fortsatte med mere fra samme pose på ”New Morning Light” – en sang, som jeg hørte første gang, da Uffe Lorentzen anbefalede den i Mer’ Monitor på P6 Beat. En anbefaling, der skulle vise sig endnu bedre live. Magnussens vokal skiftede fra lys til dyb, gutteral mørke efter forgodtbefindende, mens hans stankelben eksede under ham. Den akustiske guitar bankede derudad i skarp kamp med de elektriske guitarers tema, og trommerne bankede dybt i takt med bassen voldsomt afbrudt af den skarpe lyd fra hidsige bækkenslag.

Efter to fantastiske åbnere var der stille i, hvad der føltes som en evighed oven på den hektiske start, mens der blev suget intenst i dåserne. Og så fortsatte The Love Coffin ellers med mere af det samme. Høj volumen og rask tempo. Dyb bas og hidsige slag på bækken og hvad der lignede en sølvpapirsgonggong. Rytmisk filen på den akustiske guitar og stor lydmur fra Fenders jaguarer og jazzmastere. En vokal, der skiftede fra næse til strube og tilbage igen fra en frontmand, der med sin stemme, sit kropssprog og sit hår sugede al opmærksomhed i salen til sig.

Det var jo sådan set godt nok, men de gode sange fra begyndelsen udeblev, og så blev det bare for meget af det samme og for meget af det hele desværre. Afslutningen var tydeligvis tænkt som en med knald på – men der havde bare været så meget knald på til hele koncerten, at den druknede i sig selv.

Det var en skam, for The Love Coffin har virkelig et spændende lydbillede og nogle gode sange. Forhåbentlig vil de tage mere dynamik med til koncerterne, hvis de spiller i lidt længere tid.