Hiphop-håb iklædt playback og høj energi

Jamaika, Spot Festival, Aarhus Volume, Aarhus

Anmeldt af Line Kaspersen | GAFFA

En stor gruppe af mennesker har samlet sig oppe foran udendørsscenen i forårets kulde for at overvære Jamaika. På scenen er der opstillet en stor kvadratisk fængselscelle, som ikke er helt fremmed for den 23-årige rapper. Jamaika har siddet indespærret i en lang årrække efterhånden, hvilket hermed også er omdrejningspunkter for mange af hans ærlige tekster om fængselslivet og hverdagen i ghettoen.

Allerede inden intronummeret for alvor går i gang, driller teknikken, som giver en skæv og relativ uprofessionel start. Den markante rapper kommer frem på scenen, hvor han symbolsk fremfører ”Gode dage venter” inde fra den opstillede celle. Med nummeret ”Anklage” bevæger han sig igen ud fra cellen, og der sker en kæmpe eksplosion af dansende unge nede foran scenekanten. ”Taknemmelighed er en vigtig ting, og jeg er taknemlig – I er benhårde, at I vil stå her i kulden” lyder det efterfølgende fra Jamaika ud mod det feststemte og danseglade publikum.

Jeg har dog sjældent set en musiker lægge så lidt skjul på, at han optræder med playback, som Jamaika gør. Han kommer med høje tilråb over den pre-indspillede vokal, og studiesporet bliver ofte mere tydelig end selve live-vokalen. Den energiske rapper går mere op i at levere en fest frem for at præstere musikalsk – men en fest kan han derimod også skabe, uden tvivl om det. Hitparaden fortsætter derud af med ”Balenciaga” og ”Op” fra det anmelderroste debutalbum Nordsiden.

Pludselig træder en mand på overraskende vis frem fra mørket med en akustisk guitar i favnen, hvor Jamaika fremfører ”Dobbelt alting”, som fungerer forbavsende godt og giver mere dybde og inderlighed til koncerten, som samtidig forærer publikum en dansepause. Her kommer Jamaikas sårbarhed klart til udtryk, en sårbarhed, der ellers er gemt under den hårde ghetto-attitude, der er indkapslet i Jamaikas DNA og sprogunivers.

Festen starter efterfølgende straks igen med ”Narcos”, stærkt efterfulgt af hittet ”Abu Debe”. Til det sidste og afsluttende nummer modtager Jamaika sangønsker fra publikum, og de velkendte toner fra ”Blodskudt” fra debut-ep’en Sxb På Fri Fod toner frem. Her bliver der skruet ned for playbacken og lagt op til fællessang blandt publikum.

Der skal ikke herske nogen tvivl om Jamaikas unikke stemme og tekster, men denne aften skinner det ikke igennem, som det burde, da udførelsen halter markant.

Gode dage venter
Anklage