Solid dansk r&b med international lyd og potentiale

Artifact Collective, Spot Festival, Aarhus Volume, Aarhus

R&b-genren er særdeles godt repræsenteret på årets Spot Festival, og lørdag aften er jeg ved at nå mæthedspunktet – men det er jeg så alligevel ikke få minutter inde i Artifact Collectives koncert på Aarhus Volume-scenen. Gruppen byder nemlig på både en stærk vokalist, solide sange og godt musikerskab, hvor de seks musikere blandt andet har en trombone som en væsentlig del af udtrykket til at supplere guitar, bas, trommer og to gange keyboard – og ikke mindst den orangeklædte sanger Victor Oliver Møller.

I nogle genrer er det traditionelt vigtigere med en solid vokal end andre. I punk behøver den selvsagt ikke være pæn, tværtimod, og inden for rock og singer-songwriting kan man også komme langt med et personligt udtryk, der ikke er traditionel skønsang, bare spørg Bob Dylan. Men inden for soul og r&b bærer vokalen så meget, at den skal sidde lige i bull’s eye, og det gør den heldigvis hos Victor Oliver Møller, hvis vokalstil i øvrigt til tider nærmer sig rap – og hvor vokalen ligger tilpas langt fremme i mikset.

Victor Oliver Møller fortæller, at gruppens bassist Eric Thyrgaard Jensen lige er blevet forlovet, så der er grund til at feste, og det gør det forholdsvis talstærke publikum også. Vi får både sange fra gruppens nyligt udsendte debut-ep Shadowplay og nye og ældre sange. Tempoet er ofte moderat, sangene er yderst melodiske og let dansable, Mikkel Westergaard Larsens guitar er funky, og Paakow Tawiah spiller en flot trombonesolo på ”Donnie”.

Sættet slutter med gruppens allerførste single, den ret langsomme og meget fængende ”Light Blue”. Artifact Collective adskiller sig måske ikke så meget fra mange andre r&b-grupper for tiden, men de har helt styr på deres materiale og virkemidler, og lyden er så international, at de også burde kunne klare sig uden for landets grænser. Jeg krydser fingre for dem.