Masterclass

Dancehall-guvernøren vender stærkt tilbage

Vinyl + download / X-Ray Productions
Udgivelse D. 10.05.2019
Henrik Bæk

Cleveland Laing, der sikkert er bedre kendt under navnet Lt. Stitchie, har været eksponent for den jamaicanske dancehall siden han i midten af 1980erne var en fast del af reggaediskoteket Stereo One.
I 1987 brød den tidligere skolelærer fra Spanish Town igennem lydmuren med albummet Wear Yuh Size, der var produceret af ingen mindre end King Jammy. Albummet medførte, at Stitchie i 1988 – som en de første dancehallnavne nogensinde – fik en international pladekontrakt med Atlantic Records, som Stitchie efter tre succesfulde udgivelser dog valgte at forlade, fordi han ikke mente de til fulde udnyttede hans potentiale.

Efter en voldsom bilulykke konverterede Stitchie i 1997 til kristendommen – samme år som han i Jamaica var kåret til årets DJ. Kristendommen betød på mange måder et brud med den mere kontroversielle dancehall og i stedet begyndte han at indspille gospel reggae. I 2012 modtog han en Ph.d. af Cornerstone Christian University i Orlando, Florida som en anerkendelse af hans arbejde for at udbrede gospel reggae.

Masterclass er Stitchies seneste album og det 22. i rækken af studiealbums. Albummet byder på 35 års musikalsk erfaring udi den for dancehall så specielle ‘toasting’, der på mange måder er en pendant til den amerikanske rap. Stitchies unikke stil og ’punchline’ har inspireret en hel generation af dancehallnavne fra Jamaica, heriblandt Shaggy, Shabba Ranks, Buju Banton og Agent Sasco og på det nye album viser Stitchie at han stadig er i stand til at ’ride på rytmen’, hvilket han gør i overbevisende stil på albummets 17 skæringer. Hans højenergiske stil giver mange af sine kolleger klart baghjul og teksterne fyres af som maskingeværsalver. Teksterne er taget fra Stitchies eget liv og er som altid både intelligente og fyldt med humor og stor menneskelig indsigt.

I modsætning til meget andet dancehall findes der ikke såkaldte x-rated lyrics i Stitchies tekstunivers, men derimod fyldt med positive budskaber om at huske sin rødder (Like An Arrow), at være stolt af den man er (Nuh Normal) og om at være et godt forbillede for andre (Witness). Sidstnævnte er for øvrigt indspillet med vennen Lukie D og blev faktisk til over telefonen. På Angels Surround Me, der låner af den gamle Tempo-rytme i en uptempo udgave, toaster Stitchie om hvordan han er beskyttet af engle, de engle han også mener reddede ham fra den næsten fatale trafikulykke for mere end 20 år siden uden at det lyder forkyndende eller belærende.
Det samme er tilfældet på det eftertænksomme If You Could Be, hvor Stitchie teamer op med Agent Sasco og stiller spørgsmålet om hvem du helst vil være i Biblen. Navne som Fantan Mojah, Ricky Stereo og svenske Million Stylez medvirker tillige på albummet og giver det en yderligere alsidighed, så der ikke findes en ’filler’ på dette album, men kun ’thrillers’.

Albummet er udsendt af det franske X-Ray Production og de fleste numre er produceret af franske Manudigital med bidrag fra Pascal Barro, Irie Ites, Craig McDonald og Mistah P. Marchal.

Meget dancehall er skabt ’for øjeblikket’ og mister sin interesse over tid. Det er ikke tilfældet med Masterclass, der så absolut er ‘langtidsholdbar’ og derfor et must have, hvis man er til dancehall med meningsfuldhed og solide gennembearbejdede rytmer.