Guiding Star Orchestra
Natural Heights

Musikalsk mindfulness

Download / Dubshotz Records
Udgivelse D. 20.04.2019
Henrik Bæk

Det er bestemt ikke hverdagskost, at et dansk band tør udfordre den instrumentale del af den mere traditionelle roots reggae, men det er lige præcis Guiding Star Orchestra gør på EPen Natural Heights.

Guiding Star Orchestra er et stærkt kollektiv af musikere fra Københavnsområdet, der alle er inspireret af roots reggaemusikken med drømmen om at skabe et band, der både kan fungere på scenen og i studiet. Det tog kun otte dage at indspille albummets i alt syv skæringer, herunder de to dubs og alle numre er indspillet analogt - og uden brug af digital teknologi. Old school – præcis sådan som reggaemusikken blev til op gennem 1970erne og med stor respekt for reggaerødderne. Bandets bærende frontfigurer består af Bremer og McCoy, der begge er kendte navne på den hjemlige musikscene og sammen med en imponerende line up, der blandt andet består af en eminent blæsersektion, bringer de en varme frem i musikken, der appellerer til musikalsk mindfulness.

En kendt reggaesanger sagde engang I et interview til Gaffa; I don’t make music for the charts, but for the hearts’, og det er en meget passende beskrivelsen på dette album, der måske ikke giver topplaceringer på hitlisterne, men som til gengæld sætter sig under huden.
Som lytter får man for alvor masseret både hjerte, krop og sind ved de næsten meditative og melodiøse instrumentalnumre, der resonerer som musikalske ekkoer fra en svunden tid i reggaehistorien, hvor navne som Tommy McCook, Vin Gordon, Nambo Robinson og Rico Rodriguez var med til at sætte den musikalske dagsorden. Især synes Natural Heights med sin brug af trækbasunen helt fremme i lydbilledet at trække musikalske aner til det fantastiske Man From Wareika-album fra 1976, hvor Rico Rodriguez tog reggaemusikken til nye højder.

Indtil videre er Natural Heights kun udsendt digitalt på Dubshot Records og er således tilgængelig på alle digitale platforme, men der er planer om en kommende vinyludgivelse, hvilket til fulde vil supplere udgivelsens varme lyd.