Mac DeMarco
Here Comes the Cowboy

ANMELDELSE: Symptomer på sin samtid

Album / Mac's Record Label
Udgivelse D. 10.05.2019
Simon Nielsen

Der er noget overraskende ved, at Mac DeMarco stadig florerer i æteren. Album efter album har Mac DeMarco vist et højt kunstnerisk niveau, men samtidig er han også bare et symptom på den tid, vi lever i. Ingen tager noget alt for alvorligt, og når det kommer til kunsten, så er det i højere grad blevet til et afbræk frem for en seriøs indsigt i samtiden. Men det er vel egentlig også der, Mac DeMarco har det med at narre de skeptiske typer, for selvom Here Comes the Cowboy er præget af humor, er det samtidig endnu et stik dybere i det kreative univers, Mac DeMarco har brugt det meste af sit voksne liv på at udforske.

Melodierne er uhøjtidelige og tilgængelige igennem albummets 13 numre, men samtidig er der en kompleksitet, der ligger i det melodiske guitarspil. Det skaber en strømlining i et ikke særligt varieret lydbillede, men som samtidig gør albummet til tre interessante kvarter. Fra "Nobody" over "Choo Choo" til "K" og "All of Our Yesterdays", der er lige så kontrastfyldte, som de er hver deres åbenlyse resultat af den samme proces. De er resultater af en musiker, der har fundet en impulsiv fascination i den nordamerikanske musikkultur og har trukket cowboyhatten godt nedover ørerne.

Med Here Comes the Cowboy tilføjer Mac DeMarco endnu et element til det univers, der i forvejen er så svært at definere. Den uhøjtidelige tilgang til sangkompositionerne skinner igennem på et lidt legende album, der er med til at understrege Mac DeMarco som et symptom på sin samtid. Here Comes the Cowboy er præget af en gennemført impulsivitet, der sikkert har ændret sig på næste album, men det er netop det, der gør, at Here Comes the Cowboy passer så perfekt ind i 2019.