Smeltende varm turnestart

Anne Linnet, Sanne Salomonsen og Lis Sørensen, Gigantium, Aalborg

Smeltende varm turnestart

Anmeldt af Keld Rud | GAFFA

Da tre af dansk pop og rocks mest markante kvindeskikkelser, Anne Linnet, Sanne Salomonsen og Lis Sørensen, annoncerede en fællesturné i kølvandet DRs dokumentarudsendelse om de tre kvinders musikalske opstart, var det noget af en overraskelse. Især fordi den ene, Anne Linnet, i udsendelsen uden at ryste på hænderne skød et fremtidigt samarbejde resolut ned.

At dømme efter billetsalget og ikke mindst et propfyldt Gigantium, der lagde hus til turnéstarten, var forventningerne til samarbejdet høje. Salen med de 8.000 publikummer var inden koncertens start tæt på kogepunktet. Denne lune majaften, de mange midaldrende menneskekroppe og et anstrengt indeklima var alt sammen medvirkende til at simulere et subtropisk klima. Ikke overraskende løb fadøllet i en lind strøm fra hanerne i baren.

Inden vi når til selve indholdet af aftenens koncert er det måske værd at få et par ting på plads. De albums, de tre kvinder nåede at indspille sammen, har ganske vist en central plads i dansk rockhistorie, men i dag står de i skyggen af tre lange meget forskelligartede solokarrierer. Karrierer, der har kastet et imponerende antal evergreens af sig for hver af de tre sangerinders vedkommende.

Hele udfordringen for denne turné, der uden nyt fælles materiale havde afsæt i nostalgien, var hvordan den delte historik og de langt mere elskede solohits ville blive håndteret?

Det var tydeligt fra første tone, at alle sejl var sat til. De tre havde satset hele butikken. Det var på alle måder en stor og fuldvoksen produktion, der blev præsenteret. Et timandstort orkester spækket med stjernemusikere fra den danske scene. Tre storskærme og en bagvæg med projektioner, kameraer og animationer

Første halvdel af sættet havde de tre kvinders fælles historie som omdrejningspunkt. Crazy lagde sammen med Måne, sol & stjerner ud og viste, at der var arbejdet for at give de mere end tredive år gamle sange et tiltrængt, friskt udtryk. Det vil være forkert at kalde det nutidigt, for ingen nutidige bands gør sig den ulejlighed at lære at spille som backingbandet, stramt og funky.

Denne tilgang blev bevaret på de efterfølgende sange, der fortrinsvis var taget fra Anne Linnet Bands debutalbum fra 1981 Selvom man kan komme langt med saltvandsindsprøjtninger, var det også tydeligt, at langt fra alt materialet fra de tidlige firsere er ældet med ynde. Hvor den ganske smukke Regn og Jan Glæsels klassiker Det er ikke det du siger, der fik aftenens hidtil største bifald, stod distancen, var der andre sange, der næppe får en anden opblomstring

Med tre stemmer der for længst alle har rundet de 60, kunne man være fristet til at indgå et væddemål om hvor vidt de ville kunne håndtere materiale skrevet med deres mere end 30 år yngre alteregoers stemmebånd. Men de tre sangerinder klarede skærene. Anne Linnet synes at være den, der kæmpede mest med at få stemmebåndene til at makke ret. Starten på Cha Cha Cha var decideret skæv. Sanne Salomonsen gik til opgaven med en disciplineret arbejdsomhed, mens Lis Sørensen sang med et formidabelt overskud.

Da Anne Linnet introducerede guitarist Per Møller, der oprindeligt var del af Anne Linnet Band, til en duet på “Fordi Fordi”, før han sammen med bandet fik scenen for sig selv og fremførte det ligegyldige Twist fra Cha Cha Cha”, frygtede jeg for resten af koncerten. Her gik gassen af balonen.

Min frygt blev dog gjort til skamme, da Sanne Salomonsens Hvis Du Forstod skiftede koncertens dynamik og indvarslede anden halvdel, hvor der var frit slag for de tre sangerinders solohits. Et halvsovende publikum vågnede med et op til dåd og kastede sig ind i fællessang, når sætlisten tillod det.

De følgende sange skiftede mellem de tre sangerinders mest elskede hits. Signatursange som Glor på Vinduer, Tusind Stykker og Ind til dig igen blev viseligt fremført som solosange af henholdsvis Anne Linnet og Lis Sørensen, mens Hvor Du Er, Venus og Smuk og Dejlig” fungerede helt upåklageligt med alle tre sangerinder ombord.

Det var alt andet end en homogen koncert. Med sange fra så vidt forskellige karrierer ville det også have været mærkværdigt. Omvendt var der også så mange øjeblikke, der indkapslede de tre kvinders bidrag til dansk pop og rock så fint, at man skulle være et utaknemmeligt skarn, hvis man ikke gik fra Gigantium med en overvejende god oplevelse.