Bindegal stilforvirring

John Grant, Heartland Festival, Highland Stage

Bindegal stilforvirring

Anmeldt af Ulrich Lauridsen | GAFFA

Amerikanske John Grant kan du godt opgive at putte i en boks. Hans korte, stilforvirrede koncert på Highland-scenen viste på 45 minutter rundt i så mange genrer og inspirationskilder, at det relativt store fremmødte publikum da også adskillige gange måtte trække på smilebåndet over hans vanvittige skift mellem cool synthpop, dansabel indie, avantgardistisk art-pop og rå støjrock.

Hermed skulle man så måske tro, at Grant ville gøre de fleste lyttere musikalsk utrygge og skræmme dem langt væk, men det skete ikke. Grant er i psykiatrisk forstand en udfordret person, men når jeg kalder ham bindegal, så er det udelukkende for hans tossede musikalske indfald, bizarre dansetrin og temmelig vellykkede forsøg på at kommunikere med publikum på dansk.

Med sit umiskendelige trademark – maling om øjnene – indtog han fra første sekund scenen og gav prøver på sit store talent som både musiker og sanger, og med smigrende, men formentlig dybtfølt ros til vores land, sprog og tørre humor fik han også med det samme hele pladsen med sig.

Hans musikalske udvikling er gået fra den klassiske singer/songwriter-tradition til en meget mere elektronisk stil, hvor der både kan trækkes tråde tilbage til den kolde, tørre lyd som fx Kraftwerk står for og den mere sovsede franske house og electronica. Fra det nye album Love is Magic bedst repræsenteret i numre som "Metamophosis" og "Preppy Boy", hvor specielt sidstnævnte med sin monster-synthbas fik kroppene på pladsen til at blafre og bevæge sig. Klassisk 80’er synth-pop, fransk house og international electronica KAN ikke kombineres mere suverænt, og folk labbede det i sig.

Også numre som det americana-agtige "Greatest Motherfucker" fra "Pale Green Ghosts" og naturligvis støjrock-perlen "Queen of Denmark" fra albummet af samme navn trak koncerten op på det allerøverste niveau, og selvom man egentlig følte sig dejligt mæt efter koncerten, kunne man godt have ønsket sig et lidt længere sæt.