Erfaren debutant levede op til de høje forventninger

Hans Philip, Heartland Festival, Highland Stage

Hans Philip er manden, der brød igennem, fik stor succes og pludselig trak stikket – og nu er tilbage, atter med masser af medvind. Denne gang som solist efter fem år med hiphop-duoen Ukendt Kunstner, der ganske overraskende annoncerede deres opløsning i 2016, men fortsatte med at turnere et godt stykke ind i 2017. Herefter blev der helt stille om rapperen Hans Philip i knap to år, men i marts var han her pludselig igen med et soloalbum, Forevigt. Denne gang betydeligt mere syngende end rappende og med et udtryk, der var langt tættere på r&b end hiphop, og med en umiskendeligt melankolsk undertone, som sammenholdt med Hans Philips længselsfulde vokal ikke undgår at sende tankerne i retningen af Frank Ocean. En tone, man også kunne finde sine steder hos Ukendt Kunstner, men slet ikke i samme omfang. Albummet fik fremragende anmeldelser, blev streamet tre millioner gange på en uge, og nu er Hans Philip så klar med sin allerførste solokoncert nogensinde.

Der har samlet sig en pæn skare foran Highland-scenen, og som en anden nyhed optræder Hans Philip med et helt band. I Ukendt Kunstner-tiden havde han ofte kun dj og producer Jens Ole McCoy og en guitarist bag sig, men nu er orkestret udvidet til både guitar, bas, trommer og keyboard. Hans Philip husker dog sin hiphop-fortid, da han indleder med "Saa blaa", et af de numre, hvor han rapper mest, om end overgangen mellem rap og sang er helt flydende. Nu sang han jo også lidt hist og her i Ukendt Kunsnter, så at han er en god r&b-sanger, er ikke en nyhed, men det står dog meget klarere end tidligere.

Allerede som andet nummer får vi en ny sang, som ikke er med på Forevigt. Titlen er "Tiden læger alle sår", og den lægger sig i forlængelse af de eftertænksomme sange fra albummet. Det samme gælder "Hvorfor?", en andet ny komposition. Forevigt er en kort plade med kun 36 minutters musik, så det er ikke overraskende, at Hans Philip har medbragt nye numre. Heller ikke, at han ikke spiller noget fra Ukendt Kunstner-tiden, for det virker til at være et definitivt overstået kapitel fra ham. At vi får et covernummer af Danseorkestrets  "Sidste skrig", havde jeg derimod ikke set komme, men forklaringen er, at Hans Philip mødte gruppens sanger Jørgen Klubien i et fly, og Klubien roste Ukendt Kunstners sang "Overleve". Som tak bliver han fortolket, og der er da også en vis forbindelse mellem Danseorkestrets dansksprogede popmusik fra 80'erne og 90'erne ("Sidste skrig" er fra 2000) og Hans Philip anno 2019: Det er på dansk, det er pop med inspiration fra soul og r&b, men med al respekt for Klubien & Co. er der noget mere groove og soul i Hans Philip.

Tempoet er generelt lavt, men "Et studie i overtænkning" sætter dog farten en smule op. "Det skal lyde lidt som et tog," fortæller Hans Philip, og det gør det da også, hvis det ikke er den uheldsramte Aarhus Letbane, han tænker på. I sangen spiller Hans Philips medkomponist Tais Stausholm i øvrigt lækkert fingerspil på flamenco-guitar, og guitarspillet, nu som akkordspil, den fortsætter på "Dagdrøm". Den langsomme og slæbende "Lyys" byder på stemningsfuldt mellotron-spil, mens "Stjerneklarenætterrr" viser Hans Phiip syngende ind i en forvrænget mikrofon med god dramatisk effekt, bortset fra den stille outro, hvor han sætter sig bag Rhodes-klaveret.

"Siger ingenting" er endnu en flot ballade og er tekstmæssigt nærmest en 2019-version af Thomas Helmigs "Det er mig, der står herude og banker på". Et knust hjerte er omdrejningspunktet i mange af sangene. Sangskrivningsmæssigt en gave, der bliver ved med at give, hvis man er en god sangskriver, og det er Hans Philip. "Tilbage" bliver dagens sidste sang, med Hans Philip helt alene bag Rhodes-klaveret, og det er decideret smukt. Undervejs har Hans Philip proklameret, at han blev en smule nervøs, lige før han skulle på scenen, men det mærker man ikke. Ukendt Kunstner er fortid, men Hans Philip er i høj grad nutid, og det lyder til at være et helt igennem fornuftigt valg.

Saa blaa

Tiden læger alle sår

Drenge & piger