Sjælfuld, storsmilende svensker

Seinabo Sey, Heartland Festival, Highland Stage

Sjælfuld, storsmilende svensker

Det er en gammel sandhed, at svenskerne er gode til at lave popmusik – og til at få den ud i verden. Et af de seneste eksempler er soulpopsangerinden Seinabo Sey, der hittede pænt i store dele af verden i 2013 med "Younger". Hun spillede også på den første Heartland for tre år siden og gjorde det så godt, at hun er blevet inviteret tilbage – nu med sit andet album i ryggen.

Seinabo Sey har en imponerende dyb og fyldig soulstemme, og der er også dybde i lydbilledet, hvor hun stiller op med et stort band med guitar, bas, trommer, keyboard og to gospelassiocierende korsangerinder, der i den grad hjælper med at få hendes melodiske sange ud over scenekanten. Bortset fra lidt håndspillede elektroniske trommer virker hele udtrykket meget, ja, håndspillet, uden backtracks, og musikken fremstår dermed nærmere som soul end r&b, selvom de to genrer overlapper hinanden. Der er noget lidt retroagtigt over Seys lyd, og det skal absolut ikke forstås som en kritik.

Den afdæmpede "Breathe" er et højdepunkt, hvor korsangerinderne spiller en fremtrædende rolle, mens "Words" viser Sey fra hendes mest dansevenlige side, og "Who" byder på et vredt opråb, som det er let at fortolke som rettet mod patriarkalske strukturer og den vestlige verdens undertrykkelse af den tredje verden – Seinaboy Sey har gambiske rødder. Ellers virker hun dog langtfra vred på scenen, men smiler tværtimod bredt det meste af tiden og taler ivrigt til publikum både især engelsk, men også lidt svensk. "Good in You" præsenteres eksempelvis som en guide til, hvordan man flirter – noget, Seinabo Sey efter eget udsagn er vildt dårlig til.

Ballade-fortolkningen af Bob Marleys "Is This Love?" virker lidt overflødig, men til gengæld er "Remember", Seys hyldest til hendes afdøde far, musikeren Maudo Sey, rørende, og i balladen "You" imponerer hun med en stemme i det helt lyse leje.

Hittet "Younger" kommer som næstsidste sang og udløser begejstret fællessang, inden Seinabo Sey og band slutter med balladen "Still", hvor gospelkoret næsten udløser gåsehud, og publikum vifter med armene. "Dette var en drøm," slutter Seinabo med endnu et bredt smil, og man tror på hende. Hun er velkommen tilbage på Heartland også en tredje gang.

Pretend

Pistols at Dawn

Breathe