Lovende debutant for tidligt på den

Hatchie, Heartland Festival, Highland Stage

Lovende debutant for tidligt på den

Anmeldt af Ulrich Lauridsen | GAFFA

26-årige Hatchie fra Brisbane i Australien er på festivalturné i Europa, og lørdag lagde hun vejen forbi Heartland, hvor hun åbnede dagens program på Highland-scenen. Da hun trådte ind på scenen kl. 13.00 var der kun et par hundrede fremmødte, og selvom pladsen langsomt blev mere og mere fyldt op, fik man tanken, at det måske på alle måder var for tidligt at sætte Hatchie på programmet.

Med en ep og en lille håndfuld singler har Hatchie nemlig stadig til gode at udgive sit debutalbum, som hun fra scenen meddelte udkommer i juni. På den måde var det kun en lille flok særligt nysgerrige, der havde sat sig ind i hendes musik og lyttet til hendes drømmende guitarpop på forhånd, og selvom de, hvis nysgerrighed trods alt havde fået dem til at troppe op, også fik en god introduktion til dette nye navn, opstod der kun en gensidig høflighed mellem sangerinden og publikum.

Hatchie har ellers meget at byde på, og numre som "Stay With Me", "Without a Blush" og hendes seneste single "Obsessed" lover godt for det kommende album. Disse numre var også klart koncertens bedste, men desværre udført at et utroligt udtryksløst band. Uden at fortrække en mine eller med bare antydningen af et smil spillede de to guitarister, der flankerer sangerinden, som selv spiller bassen, en hel koncert, der burde have været udnyttet som en unik chance for at opbygge forventningerne til det ventende album.

Musikalsk er det umuligt ikke at nævne engelske Cocteau Twins som inspirationskilde for Hatchie, men den indadvendte og søvnige sceneoptræden fra 80’erne og især den efterfølgende shoegaze-scene i 90’erne måtte de gerne have ladet ligge. Hatchie selv smed solbrillerne allerede efter første nummer, og efter en lidt betuttet start blødte hun så småt op, men selvom hun fra scenen udtalte  “I am so excited to be here” var det ikke indtryk, man stod tilbage med efter koncerten.