Når en oplevelse også afhænger af forventninger

I Hate Models, Live, Distortion

Anmeldt af Hansen Hansen | GAFFA

Den er svær, den her. Jeg havde glædet mig helt tosset til at se en koncert med I Hate Models. Nok den technoproducer, jeg har hørt mest det sidste års tid, og helt klart en fornyer af genrer med en ny lyd og anderledes opbygninger. Han skulle spille på ”Live”-scenen, så jeg havde fejlagtigt sat mig op til noget live. Og det var det så ikke. Det var et dj-sæt. Jeg har siden tjekket Distortions præsentation efter, og der står ikke konkret, at det er en koncert. Scenen er til koncerter, og på siden er der et link der bliver præsenteret som ”Watch the full live set”, så jeg føler mig lidt berettiget i min forventning. Nøj, hvor blev jeg skuffet.

Det var et fint sæt, og hvis man ikke kendte til hans egne ting, fik man sig en ordentlig gang semi-industriel techno af den hurtige og hårde slags. Det var noget mere forudsigeligt og klassisk end hans egne produktioner, og jeg kan ikke undgå at sammenligne de to ting. I Hate Models-udgivelserne er episke og dystopiske fortællinger, der bygger og udvikler sig over lange forløb med anderledes virkemidler og en dragende stemning. Det i går var straight bangin’ techno. Stadig klasser over, hvad jeg hørte på de øvrige scener, men slet ikke på niveau med hans egne tracks.

Det fremmødte sporadiske publikum var modtagelige, og det var en kærkommen tilføjelse til et program der ellers bød på generelt venligere ting. Lyden er god, kunne godt være en anelse højere. Men bassen kan mærkes, og punchet sidder skarpt. Der er noget ekceptionelt fysisk over I Hate Models. Mest udtalt på hans egne roduktioner, men vi får bestemt også en hårdtpumpet seksualitet ved nattens DJ-set. Og han blev ved i timevis. Bedst som man frygtede at han var ved at lukke helt ned, så bragede det op igen til en tur mere.

Vi er heldigvis fri for den nemme basarm og de mest oplagte tricks. I Hate Models står med sin sædvanlige bandana for ansigtet, så der er heller ikke mimik eller anden til at indikere hans tilstedeværelse. Den slags generer mig ikke med et dj-sæt, der er det udelukkende højtaleren, der skal føre ordet. Men igen, når man havde håbet på en koncert, føltes det som yderligere salt i såret.

Jeg er ikke i tvivl om, at de, der kom dryssende forbi fik en god omgang techno, men for undertegnede var det en bleg skygge af, hvad jeg var blevet sat i udsigt.