Forrygende jazzfunk – også for ikke-kendere

Kamasi Washington, Heartland Festival, Highland Stage

Den Los Angeles-baserede tenorsaxofonist Kamasi Washington er det eneste regulære jazznavn på årets Heartland Festival. Han har dog gjort sig bemærket langt uden for jazzkredse, blandt andet takket være samarbejder med hiphop- og soulnavne som Kendrick Lamar, Snoop Doog og Lauryn Hill, og hans seneste album, dobbeltalbummet Heaven and Earth, udkommer på det engelske indie-selskab Young Turks, der især er kendt for indie-elektro-bandet The xx.

Washington indtager scenen med sit band The Next Step, et stort orkester bestående af ham selv på tenorsax samt trombonisten Roy Porter, keyboardspilleren Brandon Coleman, kontrabassisten Miles Mosley, trommeslagerne Tony Austin og Robert Miller samt sangerinden Patrice Quinn, der dog kun synger lead på et par numre og ellers nynner lidt her og der undervejs i de lange instrumentale forløb. Inspirationen fra genrer som funk og hiphop er tydelig, for ofte er der et solidt, livespillet breakbeat i numrene, men der er også, som genren foreskriver, masser af soloer i de lange numre, som byder på store udviklinger undervejs. Kompositionen "Harmony of Difference" bliver præsenteret som "fem melodier i én – et bevis på, hvordan vi mennesker alle sammen er forskellige, men alligevel er ens," som Washington siger det og tilføjer: "Diversitet er ikke noget, som skal tolereres – det skal hyldes". Hørt.

Undervejs kommer Washingtons far, Richey Washington på scenen og spiller sopransax og fløjte i flere numre. Det hele swinger forrygende, og musikerne er alle i verdensklasse. Også selvom de joker med, at de ikke helt ved, hvad de har gang i. "Vi ved ikke, hvilken taktart det næste nummer er i. Hvis I gør, må I meget gerne fortælle os det", siger Washington på et tidspunkt, inden musikerne kaster sig ud i en på én gang avanceret og alligevel let tilgængelig komposition, der på et tidspunkt faktisk lyder til at være i fire fjerdedele, men det er nok ikke dét, han tænker på.

Konferenciererne præsenterer Kamasi Washington med ordene: "Hvis du ikke kan lide jazz, så kan du, når du har hørt ham". Personligt er jeg stor jazzelsker, men absolut ikke ekspert, og det tror jeg gælder en del af eftermiddagens ganske talstærke publikum. Og de fleste så meget glade ud både under og efter koncerten.