Holly Herndon
PROTO

Den næsten fuldendte protokol

Album / 4AD
Udgivelse D. 10.05.2019
Simon Heggum

Holly Herndon er måske en af de vigtigste eksperimenterende kunstnere i disse år. Hun leverede i 2015 det dybt originale album Platform, som var tæt på at være et konceptuelt mesterværk. Et forsøg på at finde intimiteten i cyberspace. Samtidig springer Herndon grænsen mellem koncert og TED Talk, når hun klipper hele informationssamfundet i stykker. Proto er hendes tredje fuldlængde og et muligt bud på karrierens hidtidige højdepunkt.

Musikken er, som på Platform, baseret på rungende synths, ambiente samples, gennemklippede beats og vellydende vokallyd. På pladen samarbejder Herndon både med sit eget vokal-ensemble samt den lige så uregerlige, elektroniske kunstnerinde Jlin. Dog er pladens anden stjerne en kunstig intelligens, som Herndon selv har udviklet, og som går under det passende navn Spawn.

Om det er Spawns eller Herndons fortjeneste, at Proto er mere sammenhængende end forgængeren, er ikke til at sige, men de mange virkemidler fra forgængeren har fået en massiv tur gennem vridemaskinen, hvilket især høres på pladens højdepunkter ”Alienation”, ”Frontier” og den mægtige ”Eternal”. Holly Herndons stemme er i front på mange af numrene, og det med en større melodisk finesse end på Platform, mens de mere fjollede indfald (ASMR!) er skåret ud, hvilket efterlader os med et gennemarbejdet, eksperimenterende højdepunkt. Proto er ikke lige så eksperimenterende som forgængeren, men den er stadig mere fremmedartet, hvilket i sig selv er et spændende, kreativt paradoks.

Jeg snakkede med en ven om avantgarde-musikkens tilstand i 2019, og han sagde meget rigtigt, at Holly Herndon sagtens kunne være forgangskvinden for at bringe avantgardemusikken tilbage til dens udgangspunkt, samtidig med at bringe den eksperimenterende indgangsvinkel ind i mainstreamen. Det kan godt være, at Proto skal forestille en samtidskritik over systemets tendens til at sætte alt i protokoller, men den her protokol har meget få fejlslagne algoritmer.