En energisk entertainer

Masego, NorthSide, Red Stage

En energisk entertainer

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

Sidste sommer var første gang, Festivaldanmark fik fornøjelsen af den amerikanske sanger, rapper og saxofonist Masego, da det dengang 25-årige multitalent lagde Tinderbox ned. Med sin fløjlsbløde kombination af soul, jazz, r&b og hiphop har den jamaicansk-fødte charmør slået sit navn fast de seneste år med musikstilen, han selv kalder TrapHouseJazz, som er allestedsnærværende på det gennemførte debutalbum Lady Lady. Især det saxofondrevne “Tadow”, i samarbejde med FKJ, og den mere gennemført hiphoppede “Navajo” har banet vejen mod stjernerne for Masego, som bærer det borgerlige navn Micah Davis.

I år var turen altså kommet til NorthSide, hvor multitalentet fra festivalens mindste scene, Red Stage, skulle kæmpe med Foals på Blue Stage om gæsternes gunst. Stemningen foran Red Stage var således afslappet, grænsende til søndagschill blandt det unge torsdagspublikum op til showstart.

Men klar, det var folk. Da det fem mand store backingband efter en kort medley slog tonen an til “Tadow”, altimens Masego gjorde sin entre, var alle solgt. Desværre var hans vokal alt for lav til at skære igennem gennembrudshittet, hvilket kun blev lidt bedre på den opfølgende “Shut Up And Groove”. Heldigvis var den karismatiske musiker et sprællevende og humoristisk bekendtskab, som til trods for et statisk setup bag loopstation og synthesizer fløj rundt på scenen iført bordeaux jakkesæt og solbriller.

Der blev således plads til både kast med “pengesedler”, et dance-off med korsangeren og ikke mindst en uanet mængde call/response med det begejstrede publikum. På scenen var han her, der og alle vegne, og de utallige call/response sekvenser var ikke bare vellykkede – de udgjorde en essentiel del af showet. Således dedikerede han eksempelvis “Old Age” til en "ældre" kvinde, som stod nede foran og twerkede sig igennem koncerten. Som kronen på dette nummer skreg vi alle med på de formanende linker “age ain’t nothing but a number”, fra den 26-årige charmør. Som indledning til “I Had A Vision”, var han igen ude over scenekanten (“If you’re having a good time say yeah, if you’re having a good good time, say yeah yeah”), mens lyden på det her tidspunkt var noget bedre.

Det hele endte dog som en noget kort affære, uden mange af de covers, Masego ellers har yndet at lave til tidligere shows. Efter et sprælsk take på Justin Timberlake-klassikeren “Señorita”, blev vi præsenteret for førnævnte “Navajo” i en højenergisk udgave, og så var det ellers slut. 36 minutter fra den energiske entertainer var, hvad det kunne blive til, før folk stimlede sammen ud af den lille udgang fra Red Stage og videre. Man kan redde rigtig meget på charme, og det var lige, hvad Masego og co. gjorde, men til trods for at være et levende bekendtskab manglede der lige 10 minutter og lidt bedre lyd for at komme helt op.