Sol- og soulfuld eftermiddag i Aarhus

Michael Kiwanuka, NorthSide, Green Stage

Sol- og soulfuld eftermiddag i Aarhus

Efter syv års venten kom Michael Kiwanuka endelig til NorthSide, som han aflyste tilbage i 2012. En ventetid, der blev honoreret med stort og tydeligt forventningsfuld publikum og et stort bifald, da han endelig fredag eftermiddag indtog Green Stage.

Efter en lettere fortumlet start, hvor lyden ikke helt fulgte med intensiviteten i Kiwanukas stemme, fik både band, lydmand og Kiwanaku selv styr på koncerten, som bød på ti af Kiwanukas allerbedste numre.

Michael Kiwanukas musik veksler både med stille passager og numre med mere tryk på, men fælles for dem er dog, at en vis koncentration og tavshed blandt publikum er påkrævet. Sidstnævnte gik for denne koncerts vedkommende godt, og selvom der var en smule mumlen koncerten igennem, var det muligt at opleve et velspillende band og ikke mindst Kiwanukas sprøde stemme uforstyrrede i den lille time, koncerten varede.

På to albums fra henholdsvis 2012 og 2016 har Kiwanuka vist prøver på sit soul-fulde singer/songwritertalent, og det var om end ikke en tro kopi, så i helt samme ånd, koncerten på NorthSide fandt sted.

Storhittet "Cold Little Heart" fik det største bifald, da det gik i gang, men musikerne fandt aldrig rigtigt tempoet og stemningen i det super-catchy nummer, der ligesom "One More Night" ikke levede op til niveauet fra albumversionerne. "Cold Little Hearts" blev desværre også spillet uden den fantastiske intro, man kender fra albumversionen. Derimod tog numre som "Love and Hate" og "Black Man In A White World" publikum helt op under den store blå himmel, og med et stort og fortjent bifald kunne Michael Kiwanuka, hvis stemme hører til i den absolutte superliga, tilfreds forlade scenen, mens publikum lige så tilfredse kunne glæde sig til den dag, man her i Danmark kan opleve den sympatiske sanger på en indendørs scene.