Take a look at him now: Karismatisk Collins mod alle odds i Aarhus

Phil Collins, Ceres Park, Aarhus

Anmeldt af Michael Jose Gonzalez | GAFFA

Billeder fra hele karrieren toner frem på storskærmene, og præcis klokken 21 præcis går bandet på scenen. Aftenens hovedpersonen selv halter vinkende ind med sin stok og bringer minder om salig Kim Larsen.

”Good evening Aarhus, and good evening Denmark in general”. Phil Collins byder ydmygt velkommen og kommenterter med tør britisk humor “this very English weather”. Han advarer om, at han kommer til at sidde ned det meste af showet på grund af en rygoperation og sin ”fucking foot”, der desværre ikke er det eneste, der har taget skade. Stemmen er et stykke fra tidligere tiders kraft, men meget sigende kæmper mandens sig med oprejst pande gennem en rørende og yderst overbevisende version af “Take a Look at Me Now (Against All Odds)”, og så er vi i gang.

Lyden på Aarhus Stadion viser sig fra sin bedre side, og nuancerne i det detaljerige lydbillede, han deler med åndsfæller som Sting og Paul Simon, får lov at stå nogenlunde klart frem. Det er faktisk helt anstændigt for en stadionkoncert i bredformat.

Opdateret

Sangene er blevet opdaterede med små organiske detaljer hist og her, og “Another Day In Paradise” løftes flot ind i 2019, før en blæserkvartet slutter sig til seancen og sætter gang i “Hang In Long Enough”, hvor sønnike Nicholas Collins på kun 18 år bag trommesættet yder en mere end habil indsats og viser, at æblet ikke falder langt fra stammen.

“For et par hundrede år siden var jeg med i et band ved navn Genesis. Vi er stadig gode venner, så jeg tænkte, det ville være på sin plads med et Genesis-nummer” lyder det fra scenen, hvor efter Collins sætter gang i en effektiv gang call and response med publikum, og vi får en levende version af “Throwing It All Away”, der leveres med en glæde og overskud, som var den skrevet i går.

Begejstringen fra publikum er en kende behersket, men det skal jo sådan set ikke lægge musikernes formåen til last. Mike Rutherford gæster koncerten til endnu et Genesis-nummer, “Follow You Follow Me”, der suppleres af charmerende optagelser fra netop Genesis-dagene på midterste storskærm.

Vi får en vel magelig “Missed Again” og en sveddryppende “Who Said I Would”, hvorefter Phil sætter sig for at knuse alle samtlige hjerter på stadion med Stephen Bishops tåreperser “Separate Lives” i flot duet med korsangerinden Bridgette Bryant.

En tåre i øjenkrogen

En medrivende trommeopvisning fra Nicholas Collins og perkussionist Richie Garcia føles kortvarigt lidt som at gnide salt i såret på Phil, der ikke længere kan spille sit instrument. Men bedst som man får ondt af ham, slutter han sig selv til ballet på perkussion, og det er sgu lige før man fælder en tåre over at se mesteren tilbage på et rytmeinstrument. Hvis altså ikke man havde så travlt med at smile over, hvor fedt det er.

Hitparaden fortsætter med en glødende “Something Happened On The Way To Heaven”, og så sætter far og søn sig ved flygelet og fremfører Nicholas’ favorit blandt faderens kreationer, “You Know What I Mean”.

“In The Air Tonight” får mobilerne frem på pladsen og fair nok, for det er sgu også seks minutter, der er værd at forevige. Det er ikke længere kun det svigtende sommervejr, der giver gåsehud. Anderledes slap er til gengæld det ellers fine cover af “You Can’t Hurry Love”, der simpelthen mangler lidt af den gejst og tempo, nummeret kræver. Men sunget med, det bliver der.

Så ryger lykkepillen “Dance Into The Light” anderledes effektivt ud over stepperne – om end også lidt langsommere end studieversionen, før vi atter skal tilbage til Genesis-dagene med “Invisible Touch”. “Easy Lover” vil mange fra overtegnedes generation nok forbinde med Baune, Glenn, Per og Cliffs strabadser i “Rockerne”, men sangen står nu også stærkt i sig selv, hvis nu nogle skulle være i tvivl.

”Sussudio” og ekstranummeret ”Take Me Home” sætter punktum for det, der alt i alt er en flot aften, hvor gamle Phil beviste hvor stor en popsnedker, han er, og at han trods gangbesværet og sporadiske stemmesvigt heldigvis lever op til tournavnet og ikke står med den ene fod i graven. Nu mangler vi bare, at han også genfinder skabertrangen og føjer nyt til diskografien.

Against All Odds (Take a Look at Me Now)

Another Day in Paradise

Hang in Long Enough