Skuffende Bon Jovi indvier kampklar Sønderborg med stærk opvarmning

Bon Jovi og Def Leppard, Slagmarken, Sønderborg

Anmeldt af Casper Dons | GAFFA

Karakteren ovenfor er et gennemsnit af Def Leppard og Bon Jovi. Flere billeder fra koncerten følger snarest

Opvarmning: Def Leppard *****

Feedbacken fra en elguitar sender det legendariske britiske rockband Def Leppard på scenen foran de 25.000 veloplagte publikummer, der i aften har fundet vej til Slagmarken i Als’ hovedstad, Sønderborg. Neongrafikken på skærmen bag bandet danner det visuelle bagtæppe, mens guitarist Phil Collen starter ”Women”. ”In the beginning God made the land / Then he made the water and creatures / then he made man,” lyder det fra forsanger Joe Eliott, hvis vokal stadig står skarpt på trods af, at han nærmer sig de 60.

Det er old school på den fede måde. En guitarist i bar overkrop og en anden med den klassiske puddelrockfrisure skiftes til at spille en syngende leadguitar, mens tunge trommer og taktfaste basrundgange drøner derudad. Def Leppard er kommet for at starte en fest, og selvom der er begrænset verbal kommunikation med publikum – udover de obligatoriske ”how are you doing?” og ”make some noise – make a little more” – så er der ikke tvivl om, at de er til stede på denne varme sommeraften. At der ikke er for meget sniksnak mellem numrene lader imidlertid ikke til at genere de mange blandt publikum, der er kommet for at høre musikken og ikke for at snakke – de rocker med på hvert nummer som var det deres favorit. Ud af sættets 14 sange udgøres de 12 første i øvrigt af hele det storsælgende Hysteria-album fra 1987 med hits som "Animal", "Pour Some Sugar on Me" og "Love Bites". De sidste to numre er "Rock of Ages" og "Photograph", begge hentet fra det ligeledes succesfulde Pyromania fra 1983.

Def Leppards optræden på Slagmarken i aften var pladsens debutkoncert. På trods af enkelte vanskeligheder med volumen, der i enkelte sange gik lidt op og ned kan Sønderborg sagtens være stolte, da de viste, at de kan levere varen når så store udenlandske hard-rock navne kommer til Sønderjylland. Lyden var generelt glimrende og skærmene gav rige muligheder for at se, hvad der foregik, selv hvis man stod langt væk. Da Def Leppard afslutter sættet med ”Photograph” efter cirka fem kvarter har de gjort, hvad de kunne for at gøre publikum klar til aftenens hovednavn: Bon Jovi.

Bon Jovi ***

Bon Jovis entré er lige så majestætisk som forsanger Jon Bon Jovis hårpragt i 80'erne. Mens en sort/hvid video viser billeder af brændende biler, gamle amerikanske huse og et satellitfoto, der zoomer ind på Sønderborg, går bandet på scenen til lyden af episke toner fra et orkester og et kor. Bandet starter lige på og hårdt med tourens og det seneste albums titelnummer: ”This House is not for Sale”, der til Bon Jovis fordel er lagt lidt dybere i sangregistret end noget af det tidligere 80'er-rock, han har lavet. Den karismatiske forsanger har godt tag i publikum fra starten og får budt dem officielt velkommen efter et par numre. Her lover han, at han ikke vil snakke for meget, mens han klargør publikum til et af bandets største hits. Publikum rejser sig med armene i vejret og synger med ham i kor, som det alle dage har været meningen, at denne sang skulle synges: ”Shot through the heart and you’re to blame / You give love a bad name”. Her udfordres Jon Bon Jovi imidlertid, der ikke helt kan ramme de høje toner, han kunne engang. I stedet lader han publikum synge de høje toner, eller også overdøver koret ham.

”Let me see if you know this one,” siger Jon Bon Jovi kækt cirka halvvejs i sættet til publikum, inden den karakteristiske talk box starter ”It’s My Life”. Publikum kender den. Bandet kender den også. Men igen kniber det lidt for Jon Bon Jovis vokal, der i omkvædets høje toner hverken kan reddes af korstemmer eller publikum. Hvad Jon Bon Jovi mangler i sangstemmen gør han dog op for i energi og charme. Han danser rundt på scenen, blinker til publikum og har en fest med sine bandmedlemmer. Men som sanger skal man altså først og fremmest kunne synge de sange, man har taget med.

Efterhånden som koncerten skrider frem tyder det samtidig også mere og mere på, at de forskellige moves, Bon Jovi laver under og i slutningen af sangene er mere indøvede, end de er udtryk for begejstring. Adskillige gange vender han ryggen til publikum, spreder ben og arme og ryster kroppen lidt. Ligeledes forekommer de ting, Jon Bon Jovi fortæller imellem koncerten som taget ud af rockkoncert nummer 101: ”How are you doing?” ”Are you still with me?” ”I can’t hear you”. Når sætlisterne fra touren ligeledes er næsten identiske fra koncert til koncert, tyder det ikke på, at det er et band, der er kommet for at spille op til fest, men snarere et band, der har øvet sig på 24 sange for at kunne tjene nogle penge.

Selvom enkelte hits som ”Wanted Dead or Alive” og ”I’ll Be There For You” blev sparet væk til aftenens koncert, kom bandet fint rundt om mange hits foruden ovenstående, som for eksempel ”Have A Nice Day”, ”In These Arms”, ”Runaway”, og som den sidste encore: ”Living on a Prayer”. Af en tour, der har taget navn efter bandets seneste udspil, er der imidlertid påfaldende få numre fra This House Is Not For Sale-albummet.

Dette til trods var koncerten udmærket. Måske var bandet mest af alt kommet for at tjene penge, men de spillede glimrende, og Jon Bon Jovi var på, uanset om det var fordi han havde indøvet det, eller fordi han rent faktisk var glad for at være her. Vokalen haltede dog, hvilket naturligt gør koncertoplevelsen lidt dårligere. Generelt er det de nyere sange, der er arrangeret, så de passer til Jon Bon Jovis nutidige vokalregister, som lyder bedst. Bandet leverer det storslåede, genkendelige lydbillede knivskarpt, med en tight rytmesektion, forvrænget guitar og flerstemmigt kor. Men en forsanger skal kunne levere varen – specielt på bandets største hits.

Def Leppard-sætliste:

1. Women

2. Rocket