Triphop-trio vandt på charmen

Karenina, Tinderbox, Teltscenen

Triphop-trio vandt på charmen

Anmeldt af Christoffer Henneberg | GAFFA

Karenina. Som i Anna Karenina, heltinden i Leo Tolstojs russiske romanklassiker af samme navn. Et flot navn, men unægtelig også et navn, der forpligter og gør krav på store lidenskaber og tragik. Den slags var der måske ikke så meget af til koncerten denne torsdag, men mindre kan også gøre det.

Den esbjergensiske/odenseanske triphop-trio debuterede sidste år med ep’en Under tiden, der høstede tre stjerner af GAFFAs anmelder Kasper Fryd. Siden blev de én af dette års vindere af Tinderbox Band Battle, hvor præmien var denne eftermiddagskoncert på festivalens teltscene, hvor cirka 60 mennesker til at begynde med var mødt op. Siden kom flere til.

I starten havde de langsomme tempi, som Karenina gør sig i, umiddelbart lidt trange kår i teltet. For udtrykket er indadvendt og henvender sig nok mere til hovedet end til kroppen. Sangskrivningen er habil, uden de helt store armbevægelser. Man har tydeligvis fundet en formel, der fungerer, og den holder man sig så til.

Inspirationskilderne fra 90'erne bæres uden på tøjet, og et enkelt nummer har helt åbenlyst lånt den ulmende basgang fra Portisheads ”Glory Box”. Eller var det en decideret coverversion? En anden sang hentede sin akkordgang fra Chris Isaaks uforlignelige ”Wicked Game”.

I frontkvinden, den charmerende Anna Halkjær Langgård Nielsen, skulle trioen vise sig at have et stort aktiv. Ud over sin vokal, der bragte tankerne hen på en Tina Dickow, var hun udstyret med en rød Gibson SG, som hun engang imellem fravristede et par soli til stor fornøjelse for de fremmødte. Den slags rockede udbrud havde man ikke lige set komme. Så meget desto mere velkomne var de derfor.

I det hele taget blev koncerten stadigt bedre med tiden. Publikum gav mere og mere højlydt udtryk for dets begejstring for – og støtte til – disse sympatiske, jysk-fynske opkomlinge. En god vibe spredte sig fra publikum op til scenen og etablerede sig stille og roligt hele vejen rundt omkring i teltet. Om Karenina gør sig godt på et anlæg ,skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed, men live viste de sig – efter nogle indledende begyndervanskeligheder – som et ganske vindende bekendtskab. Det skal såmænd nok blive spændende at følge Anna Halkjær Langgård Nielsen og co. fremover.