Græsk tragedie i smuk kirkekoncert

Julia Holter, Roskilde Domkirke

Græsk tragedie i smuk kirkekoncert

Den amerikanske sangerinde og sangskriver Julia Holter spiller koncert på Roskilde Festivals Avalon-scene tidligt fredag aften, men hun har også indvilget i at give en ganske anderledes optræden i Roskilde Domkirke mandag aften. En begivenhed, der har trukket fuldt hus til det prægtige bygningsværk, der har eksisteret i mere end 800 år, er på UNESCOs verdensarvsliste og blandt andet rummer 40 konge- og dronningegrave.

Julia Holter er herhjemme nok mest kendt for sine melodiske og velarrangerede indiepopsange, hvor ”Sea Calls Me Home” fra 2015-albummet Have You in My Wilderness blev et pænt på P6 Beat, men hun har også en mere eksperimenterende side, og det er denne, hun dyrker fuldt ud i aften. Det kommer ikke som den store overraskelse, da det også denne åre, Holter følger på sit seneste album, Aviary, som vi får en håndfuld numre fra i aften. Vi bliver dog præsenteret for lige så mange fra 2011-albummet Tragedy, inspireret af den antikke græske tragedie Hippolytos af Euripides. ”Det er sange, som er velegnede til en kirke,” som Holter fortæller os, også selvom de altså er inspirerede af en historie fra før kristendommen. Numrene fra disse to album er ikke udpræget melodiske, men yderst spændende og stemningsfulde, med lange og langsomme numre og mange elegante detaljer.

Åbningsnummeret ”Chaitius” begynder ganske stille, men udvider sig i løbet af otte minutter til et dramatisk klimaks med piskende trommer. Holter har medbragt sit band med instrumentsammensætningen violin, kontrabas, trommer og keyboard, ligesom hun selv spiller keyboard – ofte med orgel- eller cembalolyd – og ikke mindst synger. Vokalarrangementerne til hendes sange er ganske krævende, men Holter synger stærkt med sin klare sopran ofte i det helt høje leje og med nogle ret vilde spring op og ned ad tonestigen – ikke mindst senere i nummeret ”Colligere”. Både stemmen og de akustiske og elektriske instrumenter klinger smukt i kirkerummet, og på ”Try to Make Yourself a Work of Art” spiller Holters keyboardspiller på sækkepibe, hvilket giver endnu en dimension til den mangefacetterede musik.

”So Lillies” er et af de få numre, hvor trommerne banker rytmefast af sted i det meste af nummeret, mens ”I Would Rather See” er en af de mere umiddelbart melodiske sange, også selvom det stammer fra Aviary. I den repetitive ”Goddess Eyes” synger violinisten Dina Maccabee smukt kor og føjer endnu nogle nuancer til den musikalske farvepalet. Efterhånden falder mørket på, og den yderst stemningsfulde lyssætning i kirken begynder for alvor at spille ind i musikoplevelsen. Det afdæmpede lys med især blå og røde toner giver sangene ekstra klangbund, samtidig med at det blinker understregende i takt med de dramatiske klimakser, som nogle af numrene slutter af med. Jeg bliver dybt overrasket over bagefter at få at vide, at lyset er lavet af en lokal frivillig – man skulle tro, at det var Holters faste, medbragte lysmand m/k med den store lydhørhed over for sangene.

Holter fortæller, at disse sange er nogle helt andre end dem, hun og bandet har spillet live i de sidste fem uger, og der bliver da også begået nogle småfejl hist og her, men ikke flere, end at det kun bidrager positivt til den intense oplevelse – og nu er det jo heller ikke verdens letteste sange at spille. Efter fem kvarters smukke toner siger Holter farvel og tak, men kommer dog ind til to ekstranumre, som bliver i den lidt mere tilgængelige afdeling, nemlig ”I Shall Love 2” fra Aviary og ”Betsy on the Roof” fra Have You in My Wilderness. Publikum klapper tilfredse, men det bliver dog ikke til stående ovationer, hvilket undrer mig lidt, og her dagen derpå ærgrer det mig, at jeg ikke gik foran med et godt eksempel. En meget flot koncert, som har øget forventningerne til Julia Holters festivalkoncert yderligere – også selvom det bliver med en ganske anden sætliste.

Chaitius

Try to Make Yourself a Work of Art

So Lillies