Skepta holdt energi og humør højt på Arena

Skepta, Roskilde Festival, Arena

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

Til nummeret “That’s Not Me” gik britiske Skepta på scenen fem minutter tidligere end den programsatte tid, hvilket medførte, at undertegnede stadig var ilende fra presseområdet over til det blå kæmpetelt på festivalens vestside. Festivallivet kan være stressende, når man anmelder… Alt dette var dog glemt, da rapperen allerede på sit andet nummer blændede op for A$AP Rocky-samarbejdet “Praise Da Lord (Da Shine)”, som velsagtens kandiderede til et af sidste års største sommerhits på landets festivaler og retmæssigt affødte, at Arena gyngede allerede fra koncertens start.

“Energy Energy Energy!” lød det af utallige omgange fra scenen. Der var umiddelbart lidt flere under teltdugen, end kapaciteten helt kunne rumme på Arena, og rigtig mange folk ville gerne både ind og ud under de energiske numre som “Crime Riddim” og “It Ain’t Safe”, som fik Arena til at eksplodere. Koncerten var desuden velorkestreret af grimerapperens faste dj, DJ Maximum. Efter alle kunstens regler sørgede han for rigeligt med pull ups, så de mange hårde numre blev udført med den rette mængde energi til at gøre Skepta tilfreds. Således gik det blandt andet under den Wiley-samplede “Lyrics”, som var et af de bærende numre på 2016's Konnichiwa, der var netop det album. som rapperen blev booket på til sit show på Apollo i ‘16. Opgraderingen til den noget større Arena var desuden passende for Skepta, som de seneste tre år har taget seriøse skridt op i sin karriere, blandt andet hjulpet frem af et co-sign fra Drake.

“What’s Going On?” havde det rendyrkede grimeudtryk, som var grunden til, at Londonrapperen kom frem i sin tid. På “No Security” var vi mere tilbage i de trappede trommer, men det hele fungerede upåklageligt til stemningen: fest! Skeptas koncerter handler nemlig om energi: om at moshe, danse og skeje ud efter bedste evne. Derfor var det også en fornøjelse at høre rapperen være opmærksom på de mange, svedende unge mennesker, som bragede troskyldigt ind i hinanden og gav den alt, hvad de havde. For vand er – om man kan lide det eller ej – lige så vigtigt som sprut på en festival. Navnlig når man flyver ind i hinanden, som det er blevet normen at gøre til de såkaldte high energy-koncerter på Roskilde Festival.

For Skeptas show var i allerhøjeste grad et high energy et af slagsen. Helt frem til den afsluttende “Shutdown” gav den 36-årige rapper os alt, hvad han havde og så lidt til. Til tider var udviklingen i koncerten dog lidt mekanisk, og det var tydeligt, at der var en tidsplan, som skulle overholdes. Vi fik præcis en time med Skepta, og det var tilsyneladende også, hvad det feststemte og femtedagsmarinerede Roskildepublikum kunne holde til, vurderet ud fra de svedige gymnasiedrenge, som konstant væltede ud fra teltet undervejs til koncerten. Det er dog netop sådan det skal være, og det var nok engang en fornøjelse at være vidne til, at Roskilde leverede ordentlig lyd til et af festivalens hovednavne.

Man kunne måske ønske sig, at en så garvet rapper som Skepta kunne tilføje et element af livemusik, eller inkorporere nogle gæster, så selve performancen ville fremstå lidt mindre indøvet, end hvad der var tilfældet. Men måske er det netop lige, hvad man skal forvente fra den garvede Londoner, som formåede at holde højt niveau og folk på tæerne koncerten igennem, uden hverken slinger i valsen eller udfald.