Direkte fra hendes hjerte til vores hjerter

Tirzah, Roskilde Festival, Gloria

Anmeldt af Hansen Hansen | GAFFA

Tirzah er på flere måder en kontrast.

I en tid, hvor den største udfordring i produktion er at holde igen, der holder Tirzah fast i det minimale lydbillede. På en festival, hvor der er kamp om at lokke publikum til – og derfor være det mest underholdende – der åbner Tirzah kun døren på klem ind til sit intime univers. I en tidsånd, hvor alting kan seksualiseres og blæses ud, der har Tirzah en tilbageholdt kælen nærhed i stedet for.

Og det er måske ikke nemt gøre lige præcis dét, til en stor koncertoplevelse?

Det startede oven i købet lidt uheldigt med, at bandet før vist havde spillet over tid. Musikken er i hvert fald allerede startet op, da vi bliver lukket ind på Gloria. Men alligevel. Lige fra hun åbner munden, er man fanget ind i hendes univers. Lavmælt og uden at gøre noget videre væsen af sig står hun med helt blottet hjerte og synger sig langt ind under huden på os. Hun står der, nærmest uden make-up i en langærmet sort bluse og spiller absolut ikke på sex, og hele rummet emmer af sex. En sex, der ikke handler om hud og erobringer, men om nærvær og sensualitet. Følelser mere end kød.

Tirzah er en af de mest troværdige sangerinder, jeg nogen har oplevet på en scene. Jeg er ikke i tvivl om, at hun er præcis den person, hun viser på scenen. Det hele står så åbent og sårbart, og man har bare lyst til at give hende en krammer. Faktisk har man lyst til at give alle en krammer. Hun er så sød, på en smittende måde, der fylder rummet med en sitrende sødme.

På scenen består bandet af Tirzah selv, samt Mica Levi og Coby Sey på maskiner. De holder sig meget i baggrunden, selv når de synger med, og der er ingen tvivl om, at det er Tirzahs personlighed, vi lytter til.

Der er ikke meget lyd i Tirzahs musik, og det hele er med bittesmå armbevægelser. Alligevel lykkes det at holde det varieret og spændende igennem hele sættet. Og bedst, som man skulle til at savne, at hun spillede nogle af de første singler, så spiller hun ”Make It Up” i en ny og vildt lækker udgave. Der er lidt mere beat på, og man kunne mærke den forskel lige med det samme.

Det er svært at sige præcis, hvad der gør, at Tirzah fungerer så godt. For det er ikke rigtigt soul, egentlig ikke house, måske en lille smule triphoppet, og på sin egen måde er det vel pop. Men først og fremmest er det ægte. Hvad der måske burde have været kejtet, fremstår helhjertet og derfor meget nemt at elske. Hun er fuldstændig i ét med at performe, og hendes stemme flyder ubesværet som honning.

Gloria er det måske den mest velegnede scene, jeg kan forestille mig til den koncert, og jeg er sikker på, at når hun kommer igen, bliver det på en meget større scene. Og det vil hun også kunne. I dag kunne hun gå på vandet og direkte ind i vores hjerter.