Overambitiøs kunstner holdt fast i sit kunstneriske gen

Julia Holter, Roskilde Festival, Avalon

Anmeldt af Finn P. Madsen | GAFFA

Efter mandagens koncert i Roskilde Domkirke skulle man tro, at den amerikansk artrock-kunstner Julia Holter ville spille et mildere festivalsæt denne tidlige aften på Avalon-scenen. Men den ambitiøse kunstner har ikke tænkt sig at tækkes de få fremmødte publikummer, som sørgeligt kun fylder en fjerdedel af teltet.

Det er hendes seneste og temmelig svært tilgængelige album Aviary fra sidste år, der fylder sætlisten. Hun begynder stille med ”In Gardens Muteness”. Helt selv på scenen lignende en græsk gudinde i sin lange sorte glitrende kjortel og udslåede hår giver hun her den første smagsprøve på sine vokalmæssige finesser. Hendes fire mand store band entrerer herefter scenen, bestående af violin, kontrabas, trommer og keyboard.

”Whether” er fyldt med mystik og røgelse, mens ”Silhouette” fra albummet Have You In My Wilderness bringer Holter og hendes band ud på et vildt ridt, hvor hun lægger alle følelser i hendes vokal og pitcher på de helt høje toner, der nærmer sig et operette-klimaks. ”Chaitius”, ”Lex Jeux To You” og ”Words I Heard” er fyldt med musikalsk drama og akrobatik, der viser bandets spændvidde. Så lang en elastik har publikum ikke, lige så stille fosser de ud af teltet en efter en.

Det påvirker dog ikke Holter, der lystigt fortæller, at det er bandets sidste koncert på den igangværende turne. Dagens koncert lukker med sættes to mest tilgængelige numre, ”Sea Calls Me Home” og ”I Shall Love 2” med deres tilgængelige melodilinjer og æggende pophooks. En opskrift, Julia Holter burde have holdt fast i hele sætlisten, men hun valgte at holde fast i sit kunstneriske gen på den bekostning, at publikum skred.

In Gardens Muteness

Whether

Silhouette