Fremtidens popstjerne er her allerede

Sophie, Roskilde Festival, Apollo

Fremtidens popstjerne er her allerede

Anmeldt af Simon Heggum | GAFFA

I aftenens mørke valgte fremtidens pophåb at smadre tid og rum ved at gå mod samtlige forhåbninger, vi havde. Sophie er et unikum og et paradoks på samme tid. Hun er på tværs af seksualiteter, genrer og fordomme - og har produceret alt fra Madonna til Let's Eat Grandma. Sidste år lavede hun sin debut-plade Oil of Every Pearls Un-Inside's, som bød på lige dele progressiv glitchpop, avantgarde og bidende industrial.

Jeg havde forventet alt af Sophie. Det kunne være et media-show badet i stroboskoblys eller et transgender-dragshow med hende selv som det tydelige midtpunkt. Vi fik det ikke noget af det. Og det er der, mine kære læsere, at jeg står en smule af.

Sophie blandede primært numre fra sit nye album med, primært, nye uhørte ting og fromåede at mikse dem sammen på en medbragt laptop. Alt imens hun stod, iført sort hættetrøje og karakteristisk rødt hår bag en computer og miksede det sammen. Så det blev mere et rave-dj sæt end en egentlig koncert.

Sophie spiller, som den producer, hun er, og formår at sammensætte et show, der potentielt set kunne få folk til at danse. Og det lykkedes i grove træk, selvom hun langtfra formåede at få alle detaljerne i sit ellers detaljerede univers med. Højdepunkterne var uden tvivl de bizarre cut-ups af hendes egne "Faceshopping" og "Pony Boy" og hendes "Is it Cold in the Water". Endnu mere isnende og ubehagelig end på pladen!

Jeg formåede at at søge rundt i publikumsskaren for at lede efter superfans, men mange stod og lyttede intenst, i stedet for at starte det rave som musikken lagde op til. Måske var de fleste forstummet til Robyn-fælden, men de der blev, fik et indspark til fremtidens popmusik og de tunge lydmurers katakomber. Hvis fremtidens popstjerne er Sophie, så er jeg på! Trods det ikke-ravende publikum. Og i øvrigt bliver popmusik mere rodet i fremtiden. So get used to it.