En ekskluderende bromance?

Octavian, Roskilde Festival, Apollo

En ekskluderende bromance?

Anmeldt af Jesper Buhl | GAFFA

Efter lidt tekniske vanskeligheder kom koncerten med Octavian i gang. Eller det gjorde den faktisk ikke, for først skulle vi slæbes igennem et dj-sæt af Jrick, som producerede Octavian-tracks som ”Party Here” og ”Lightning”. Han spillede blandt andet Skeptas ”Greaze Mode”, ”Pissy Pamper” af Young Nudy samt ”Tap” af Nav og Meek Mill. Jrick var energisk, men det var jo ikke ham, vi var kommet for at se, og så var han ikke den skarpeste til at mixe tracks sammen.

Klokken fem minutter i tre dukkede Octavian så selv op, og vi fik et kort, men vitalt sæt fra manden med den snøvlende gravrøst. Octavian lagde ud med det egentlig ret sexede ”Hands”, og publikum tilgav ham da også for konsekvent at kalde Roskilde for Copenhagen. Octavians tracks er, ligesom ufatteligt mange andre rapperes, primært inspireret af den amerikanske trap-lyd med sine dybe 808-basstød og synkoperede, hektiske hihats, men Octavian blander også lidt housefremdrift ind i mikset. Alligevel fremstod koncerten, her sidst på festivalen efter adskillige trapklingende koncerter, måske en anelse samey.

Denne signatur havde det bedst med den rygende paranoide, narkotiske voldsfantasi ”My Head”, hvor Octavian blandt andet rappede ”give me some Molly or I'll start a riot”, men et af koncertens problemer anedes også her. I 2019 virker det sgu ærligt talt lidt underligt med sangens misogyne budskaber. Dette indtryk forstærkedes yderligere af, at da Octavian ville have mere gang i det nattetrætte publikum foran Apollo, så bad han alle drengene om at ”get rowdy”. Nu skulle der altså broes op på den bøllede måde, kunne man forstå. Moshpitkulturen er muligvis et forfriskende alternativ til det klassiske hiphop-nakkenikkeri, men det er også en ekskluderende fest, som synes at skubbe alle non-bros ud i periferien. Der blev nu ikke den vilde moshpit denne nat, men intentionen var der. ”Don't pussy out” råbte han til drengene. Man må forstå, at mænd ikke må være fissede i drengeklubben. Og måske også, at kvinder slet ikke var velkomne?

Blandt de bedste numre var det firsercharmerende ”Feel It” og det housede ”Lightning”, mens der var masser af fragil og smågiftig maskulinitet i luften, da Octavian rappede ”I just made your girl a sket / she repped the set / she made my dick erect”. Er det virkelig nødvendigt at kalde kvinder for ludere? Skal man vifte med sin stive pik? Er det en bromance, vi gider overvære i 2019?