x
Kongerne af techno

Underworld, Roskilde Festival, Arena

Kongerne af techno

Anmeldt af Ulrich Lauridsen | GAFFA

Der var engang, hvor musik blev delt op i to hovedkategorier: Rock og techno. Elektronisk musik blev stadig betragtet som en sær afart, og nogle mennesker gik endda så vidt til at sige, at det ikke var ”rigtig” musik. Det blev jo ikke spillet på ”rigtige” instrumenter.

I dag er computere, keyboards, synthesizere, trommemaskiner, samplere etc. lige så rigtige instrumenter, som alle de ”gamle”, og sondringen er død. Musik er musik, og sådan er det.

Og så dog. For et band som Underworld, der netop kom frem i brydningstiden i 90’erne, og som faktisk begyndte som et halvsløjt indie-band med guitar, bas og trommer, spiller techno. Techno af den oprindelige slags. Den, som ikke nødvendigvis havde radiostationer som mål, men klubber, hvor publikum mødtes for at feste og danse.

På Arena, hvor Underworld tilbage i 1996 gav en legendarisk og mindeværdig optræden, genindtog Karl Hyde og Rick Smith tronen som de ubestridte konger af techno.

Med et sæt, der tog publikum gennem hele deres katalog fra legendariske Dubnobasswithmyheadman fra 1994 til 2019, hvor de på en stribe udgivelser under navnet Drift trofast har holdt fast i netop deres formel. Et sæt, der fra start til slut bevægede sig på et energiniveau, der kun kan karakteriseres som sjette gear eller det røde felt. Ikke et sekund stod koncerten i stampe og med pumpende bas, tungt trommespor, 90’er-tro laser- og lysshow garneret med de karakteristiske synth-hooks og vokalstumper fra den evigt-energiske Karl Hyde som festens indpisker fik et kæmpestort og måske lidt overraskende ret aldersspredt publikum den største fest, som Roskilde Festival 2019 kommer til at levere.

Alt var godt, men selvfølgelig høstede numre som "Rowla", "Born Slippy", "Rez", "Cowgirl" og "Dark & Long" de største udbrud af begejstring – en begejstring, der nær havde blæst teltdugen af kongernes slot, der i går hed Arena.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA