Fra Orange til Grøn med samme dedikation

Saveus, Grøn Koncert, Tiøren, Amager

Grøn Koncert-programmet byder i år på så mange gengangere, at spøgelseshuset på Valdemars Slot må se sig overgået, men ud over to tredjedele af Dizzy Mizz Lizzy finder vi en anden debutant, nemlig Saveus alias sanger og sangskriver Martin Hoberg Hedegaard, live udvidet med guitarist/keyboardspiller, keyboardspiller og trommeslager.

Sidste år åbnede de Orange Scene på Roskilde Festival, så at være første navn på Grøn Koncerts Nova-scene, der er en smule mindre end hovedscenen Grøn Scene, og så kun have 40 minutter til rådighed, er lidt af en nedgradering. Det lader dog ikke til at have mindsket dedikationen hos Saveus, der lægger solidt ud med ”Will Somebody Save Us?”, hvor Hedegaard får fremvist sin stemmes imponerende spændvidde – fra det dybe register i versene til falset i omkvædet, mens sangen udvikler sig fra den stille start til noget mere pompøst i samme omkvæd.

Der er også gjort noget ud af scenografien, med scenen i to planer, hvor Hedegaard bruger det bagerste podium til sin trommeslager, til det keyboard, han selv spiller på under ”Ready to Die” og til ellers, når han rigtigt skal synge ud over masserne. ”Watch the World” rummer effektiv call-response-sang mellem Hedegaard og hans band i omkvædet, og den stærke ”Everchagning” byder på samplet gospelkor, der sender tankerne i retning af Madonna-klassikeren ”Like a Prayer”, om end Hedegaard synger noget mere rent, end popdivaen gjorde, da hun fremførte klassikeren ved Eurovision Song Contest-finalen for nylig, med stort kor. I ”Everchanging” lader Hedegaard folk synge med på omkvædet, og det gør de i stort antal. Det kunne dog være fint, hvis han engang ville tage et vaskeægte gospelkor med på scenen.

”Ready to Die” præsenterer mere af Hedegaards imponerende falset, mens ”Time Can Heal a Man”, hans nok stærkeste sang, giver os mere gospelpåvirkning. Sangen får helt af sig selv publikum til at klappe med, og der er da også noget utroligt opløftende over nummeret, som bliver skudt af sted med en smuk guitarfigur. Debutsinglen ”Levitate Me” lægger langsomt ud, hvor Hedegaards vokal i versene sjovt nok minder lidt om nyligt afdøde Mark Hollis fra Talk Talk, for så nærmest at eksplodere, da omkvædet omsider indfinder sig et godt stykke inde i sangen. ”Himalaya” slutter sættet, igen med en langsomt udvikling fra en lavmælt intro til et anderledes intenst klimaks med 80’er-associerende synth-fanfare.

I slutningen af sangen kaster Hedegaard sig ud i en lille crowdsurf fra den ene side af pladsen til den anden, og publikum bærer ham lige så sikkert igennem, som Hedegaard og hans tre musikere har leveret musikken. Det er dog lidt ærgerligt, at der kun er plads til syv numre og lige knap 40 minutter på scenen. Men mon ikke Saveus inden længe vender tilbage til Grøn, på den store scene og med lidt længere spilletid? De bestod i hvert fald deres grønne debut med glans.

Will Somebody Save Us?

Watch the World

Everchanging