Havefest og strandfest på én gang

Turquoise Sun, GrimFest, Skovscenen

Havefest og strandfest på én gang

Solen står højt på himlen, da Aarhus-sekstetten Turquoise Sun går på scenen på GrimFests store scene fredag eftermiddag. Det passer lige til bandets musik, som en af mine GAFFA-kolleger, Esben Suurballe Christensen, har beskrevet som lyden af en rumraket på vej til stranden, og det tillader jeg mig at genbruge, da jeg dårligt kan udtrykke det bedre. Musikken er lettere psykedelisk og præget af analoge synthesizere, guitarer med diverse effekter og tenorsaxofon. Samtidig er der også en umiskendelig Beach Boys/surf-vibe i de lyse vokalharmonier fra forsanger og guitarist Frederik Linde og keyboardspiller og saxofonist Andreas Kristiansen, en af sangene hedder ligefrem ”Beach Trip”, og flere af musikerne er tilmed iført Hawaiiskjorter og/eller solbriller. Der er simpelthen dømt feel good-stemning i det ganske nuancerede lydbillede.

Sangene er hentet fra bandets nyligt udsendte debutalbum Sunesthesia – som også har et billede af en strand på omslaget – og den fire år gamle, selvbetitlede debut-ep. De nye sange er kortere og mere poppede end de gamle, og det er svært ikke at tænke på et navn som Tame Impala, men der er dog også ting, der adskiller de to grupper – eksempelvis saxofonen, som ikke indgår hos australierne, og som stadig er et ret sjældent fænomen i rockmusikken og det, der ligner, modsat tilbage i 80’erne. Numrene er heldigvis ganske melodiske, for eksempel P6 Beat-hittet ”Easytree” med et finurligt synth-tema og effektive temposkift, downtempo-sangen ”Slow Emotions” med programmeret beat og funky guitar og balladen ”Feathers”. Undervejs får vi også et par af de korte, instrumentale numre fra Sunesthesia, mens den gamle ”Tunnel Vision” viser bandet fra sin mest flippede side, men flere dramatiske dynamiske udsving undervejs.

Det var lige før, musikken gav lyst til at hoppe i GrimFests badebassin, som dog stod lige lovlig langt fra scenen til, at man kunne opleve begge dele på én gang, men Turquoise Sun leverede en glimrende koncert, som fortjener at få det blå flag. Eller måske rettere det turkise.