ANMELDELSE: Progressiv pop med potentiale

Sherpa, GrimFest, Skovscenen

Sherpa alias sanger Carsten Sherpa og keyboardspiller Tore Nisse var blandt vinderne af DR, Smukfest og Bandakademiets talentkonkurrence KarriereKanonen tilbage i 2017. Siden har de udgivet fire singler og ep’en Heartless, og uden at de ligefrem har gjort kanonkarriere, har de haft pænt vind i sejlene.

Gruppen, der live er udvidet med en trommeslager, kalder selv musikken ”progressiv pop”, og det er en udmærket betegnelse for deres melodiske og melankolske elektropop, hvor sangene ofte udvikler sig fra en stille intro til mere energiske omkvæd og eksplosive outroer med piskende trommer, eksempelvis i den iørefaldende ”Everybody Ends Up Losing”, som Sherpa mærkeligt nok ikke har udgivet endnu, selvom de har haft den på liverepertoiret i mindst et år. Et centralt element i gruppens udtryk er Carsten Sherpas meget flotte og ret lyse stemme, som fylder meget i bandets temmelig sparsomme lydbillede og til tider går op i en klar falset.

Det tidlige radiohit, den eftertænksomme balladen ”Fornever” – ja, det hedder den, ikke ”Forever” – med elektroniske trommer er et af højdepunkterne sammen med ”Guillotine” med en helt tyst intro med Carsten Sherpa siddende på scenekanten og den anderledes groovy ”Sunshine” med den særdeles iørefaldende omkvædslinje ”I’m a fucking ray of fucking sunshine”. En linje, der satte sig fast, da jeg første gang hørte den på sidste års Smukfest og nu udløser dopamin ved genkendelsens glæde, som en solstråle efter regn. Decideret smuk er den afsluttende, tilbageskuende ”Young Love” om den første, uskyldige kærlighed – en sang, der også bygger op fra en stille begyndelse til et dramatisk klimaks.

Det kunne, som jeg også skrev i min anmeldelse fra Smukfest sidste år, være interessant at opleve Sherpa udvide udtrykket med eksempelvis guitar – ligesom der er violin på studieudgaven af ”Young Love” – men under alle omstændigheder er det stadig et band med masser af talent og potentiale, og derfor bliver jeg ved med at holde øje med dem.

Heartless

Against the World

Soldier