ANMELDELSE: Tændte og brandfarlige danskrockere

Dør Nr. 13, GrimFest, Skovscenen

Dør Nr. 13 – opkaldt efter en nu nedlagt forlystelse i Tivoli – optrådte også på GrimFest for to år siden, på Bonzaiscenen, men er nu rykket op på hovedscenen, Skovscenen. I mellemtiden har de udgivet deres velanmeldte debutalbum, Verden i flammer, haft flere hits på P6 Beat og i det hele taget fortsat den medvind, de blev ramt af, da de i 2016 vandt KarriereKanonen.

Det er også et tændt band, der indtager scenen. Forsanger Lasse Storms fyldige og let snerrende stemme ligger tydeligt i lydbilledet, så hans ganske skarpe tekster er lette at høre, og de fire øvrige musikere på guitar, guitar/keyboard, bas og trommer skaber et nuanceret og rocket lydbillede, og lydniveauet er temmelig højt. Sangene er velskrevne og melodiske, med detaljer som et fængende synth-tema i ”Problemer”, ekkoer af The Clashs "London Calling" i "Gespenst" og et groovy beat i ”Altid”, hvor trommeslager Per Mølgaard Jørgensen både i er i fokus musikalsk og italesat af Lasse Storm: Trommeslageren skal nemlig giftes på lørdag, får vi at vide, og det fortjener naturligvis en klapsalve. Det samme gør hans solide og steady spil.

Den nye single ”Smagen”, en forløber for en ep, der udkommer 13. september, er et solidt midt-tempo-nummer, som live får en god portion guitarstøj, og det samme gælder det gamle hit ”E45” fra debut-ep’en Krigere uden vaaben, hvor Lasse Storm er nede i løbegangen foran scenen, og en enkelt kortvarig crowdsurfer bliver det også til.

Dør Nr. 13 er solid, moderne, dansksproget rock. Det er dog stadig svært ikke at tænke på The Minds of 99, især i Lasse Storms fraseringer, der lægger sig tæt op ad Niels Brandts, og de har i øvrigt også næsten samme korthårsfrisure (ja, og så har de jo begge et tal i bandnavnet). Niels Brandt producerede tilmed Krigere uden vaaben, men der er også forskelle: Dør Nr. 13’s lyd er lidt tungere og mere guitarorienteret og larmende, ikke mindst live, men ligesom Minds har de ikke mange guitarsoloer. Og vi kan da også nævne navne som Magtens Korridorer og Love Shop for at få andre åndsbeslægtede kunstnere på bordet. Uanset hvad er Dør Nr. 13 et bundsolidt rockband, og dem kan vi aldrig få for mange af.