Pakket til Sjakket: Rapmusik, Balkan, latin og fis på højt niveau

Sjakket, GrimFest, Bonzaiscenen

Der er en umiskendelig hippie-stemning over GrimFest, der startede som en havefest for 15 år siden og langsomt har vokset sig større, men stadig finder sted på Grimhøjgård i Brabrand, og hvor kapitalfonde og andre tvivlsomme multinationale fænomener heldigvis endnu ikke har gjort deres indtog. Derfor er et band som Sjakket de helt rigtige til at optræde på festivalen.

Den nordjyske septet leverer håndspillet hiphop med diskret reggae-, Balkan- og latin-inspiration – med deres egen formulering: ”En multikulturel olfert af cumbia, balkan og tør boombab” – og en afslappet og tilbagelænet attitude, selvom musikerne spiller glimrende. Lineuppen består af de to rappere Pøblen (Peter Christensen) og Knokkelmanden (Jonas Larsen) og ellers guitar, bas, trommer, Hammondorgel/keyboard og trompet/ euphonium (en slags lille tuba)/sampler. Trompetisten Tobias sørger for meget af Balkan-lyden, mens hans brug af sampler også giver musikken et helt nutidigt udtryk.

Pøblens rapflow er lige en tand skarpere end Knokkelmandens, men de gør det begge godt, ligesom Pøblen til tider spiller mundharpe, og publikum danser, ligesom øldåserne på orgelet gør det. Flere af sangene handler om at være på druk, om at være eksilnordjyder i Aarhus, en enkelt om onani, teksterne byder på lidt nordjysk dialekt, og bandet har visse ligheder med Albertslund-gruppen De Danske Hyrder, som tidligere har optrådt på GrimFest. De kan dog også være mere politiske som i den bevidst arbejdssky ”Magt og dominans”.

Midtvejs i koncerten smider Knokkelmanden T-shirten og fuldfører showet i bar overkrop og er også ude at løbe rundt blandt publikum, trompetisten Tobias kaster sig på et tidspunkt ud i scatsang, og tangentspilleren Troels Træls viser i en sang sine evner på harpe. Det hele er altså ikke bare fis, det er også musikalitet på ganske højt niveau. ”Du’ da videre,” hedder et af gruppens numre, som de i øvrigt lægger ud med, og man må håbe og tro, at Sjakket kommer endnu videre, end hvor de er nu, hvor de har udgivet to album, givet talrige koncerter og har en enkelt sang med mere end 100.000 afspilninger på Spotify, omtalte ”Magt og dominans”. De er en humørindsprøjtning til enhver festival.