Retrorockere med bid

Bite the Bullet, GrimFest, Bonzaiscenen

Retrorockere med bid

Københavnske Bite the Bullet skal snart turnere i både Tyskland og Danmark, men inden turen syd for grænsen skal de lige et smut til GrimFest. Bandet lægger ikke skjul på, at de er meget inspirerede af især 70’ernes lettere psykedeliske rock, og live er de lidt tungere og vildere end på deres udgivelser – især de seneste to – og forsanger Thomas Storgaard Christiansen giver den som rockgud med Robert Plant-hår og bar overkrop. Vokalen er ikke helt i Plant-klasse – det ville også være for meget at forlange – men Christiansen har en solid, ret lys rockvokal, og de øvrige musikere på guitar, bas og trommer spiller ligeledes glimrende – de to førstnævnte også lejlighedsvis på keyboard, om end visse af keyboardpassagerne ligger på backtrack.

Paw Eriksen spiller adskillige guitarsoloer – i et af numrene endda med tænderne som en anden god, gammel 70’er-kliché – og sangene byder på masser af brug af effektpedaler, til tider større dynamiske udsving med eksempelvis et stille mellemspil i ”Dancing With Another” og derpå en guitarsolo, en ny sang, som minder lidt om Pink Floyds ”Another Brick in the Wall”, og vi får også en heftig keyboardsolo i ”More Lover”.

Sangene er forholdsvis velskrevne og iørefaldende, eksempelvis down-tempo-nummeret ”Sweet Honey”, om end de ikke er lige stærke som hos for eksempel åndsbeslægtede internationale navne som Rival Sons eller Greta Van Fleet, men de er nok til at holde opmærksomheden fanget hos publikum. Og som om det ikke var nok, springer bandet, da koncerten er ved at være slut, ud til publikum, både sanger, guitarist og bassist Christian Norup, og kun trommeslageren bliver tilbage på scenen med lilletromme, tammer og bækkener – stortrommen er også båret ud til publikum, hvor Paw Eriksen spiller på den og sin guitar samtidig, og publikum bliver også instrueret i at sætte sig ned og derefter springe op og gå amok. Det sidstnævnte er set mange gange før, men det med den mobile stortromme er nyt for mig og er virkelig med at til banke stemningen i vejret. Fire kugler i seksløberen herfra.