Røven af første divisions-indie for tomme lægter

The Sherlocks, Smukfest, Stjernescenen

Anmeldt af Esben Suurballe Christensen | GAFFA

Det er ikke til at sige, hvad der var mest trist: det mere end beskedne fremmøde foran Stjernescenen, regnen der silede ubarmhjertigt ned under hele koncerten, eller den helt igennem ordinære nordengelske indierock, som Sheffields The Sherlocks fik leveret i godt en time. Faktisk var det ikke svært at have ondt af de fire englændere over de betingelser, de skulle forsøge at spille op imod.

Under hele koncerten stod man med fornemmelsen af at have hørt det hele før – og meget bedre. The Sherlocks kan bedst beskrives som et fattigmands The Courteeners, der har lyttet til tidlig Arctic Monkeys. De ser på facaden helt rigtige ud. Iklædt den rigtige indieuniform, med sorte jeans, solbriller og slimfit lædderjakker. Så man var slet ikke i tvivl om, hvilken genre Sherlocks havde tænkt sig at servere.

Og så som sådan gjorde kvartetten ikke megen skade – og fremstod yderst velspillende og sympatiske under vanskelige vilkår. Hvilket var hele problemet. Det var simpelthen for pænt og identitetsløst. Forsanger Kiaran Crook kom ikke meget ud over scenekanten som eksempelvis en Liam Fray fra netop Courteeners, og hvis man ikke har sangskrivertalentet som eksempelvis bysbarnet Alex Turner, så bliver det bare lidt meh. Vi skal dog tilføje, at han var lovligt undskyldt, eftersom der sandt for dyden heller ikke var mange at komme ud til. Men den stoiske, indie-cool tilgang fremhævede blot endnu mere, at The Sherlocks hverken havde rammerne eller sangene til at kunne nå det beskedne publikum, hvor det vel var de færreste, der egentlig vidste, hvem de var.

Men kun momentvis hev The Sherlocks sig op fra middelmådigheden, som eksempelvis på "Chasing Shadows", deres mest iørefaldende sang, der har et forløsende omkvæd, som fik de få tilstedeværende til at vippe lidt med foden. Nyeste single "Magic Man" har også et vedkommende drive, som The Sherlocks desværre alt for sjældent viste, at de besad.