Humørbombe med to sprænghoveder

Shaka Loveless & Wafande, Wonderfestiwall, Ankermyr

Humørbombe med to sprænghoveder

Wafande blev pludselig breaking news, da han tidligere på ugen til alles overraskelse udtalte på sine sociale medieprofiler, at han agtede at indstille sin musikalske karriere næste sommer, når han har udgivet et nyt album og gennemført en efterfølgende turné. Nogen forklaring på beslutningen kom han ikke med, ej heller hvad han har tænkt sig at lave bagefter ud over at fortsætte med at dele ud af den gode karma. Siden har han intet sagt til offentligheden, men her ved sin første koncert efter nyheden omtaler han den. Han bekræfter historien, men uddyber den ikke meget ud over at antyde, at vi vil blive ved med at høre fra ham i en eller anden form, og det kan vi jo glæde os til. Velgørenhedsarbejde, politik, noget helt tredje? Ja, han er jo nok for gammel til at genoptage karrieren som basketballspiller på eliteplan.

Nu skal det ikke kun handle om Wafande, men også Shaka Loveless. De to er gamle venner, har både boet sammen, været pædagogmedhjælpere sammen og udgav i foråret den fælles ep Fuld ild, som de siden har turneret med. En turné, hvor de fremfører sange fra ep’en samt ældre numre fra deres respektive solokarrierer, sammen og hver for sig. En win-win-kombination, for at bruge et godt slidt udtryk, for de to kunstnere er begge stærke solister inden for blandingen af pop og reggae med danske tekster, og det skal hurtigt vise sig, at de også gør det glimrende sammen på scenen. Deres solide stemmer klæder hinanden fint – dog synes Wafandes at trænge en anelse bedre igennem – og der er en broderlig løssluppen stemning, hvor Shaka Loveless, der indleder koncerten i undertrøje, hurtigt får opfordret Wafande til at smide skjorten, og senere ryger også undertrøjerne på begge. Wafande konstaterer hurtigt, at Shaka er mest ”hakket”, altså veltrænet, men nu er han nybagt far, så han får nok snart en lille ”dad bod” som Wafande.

Tilbage til musikken: De to indleder med et par sange fra den fælles ep Fuld ild, blandt andet det højenergiske titelnummer, inden de går over til sange fra deres solokarrierer med makkeren på scenen. Senere går de to ud på skift og lader den anden være i fokus, inden de til sidst vender tilbage og afslutter koncerten i fællesskab. Dermed får vi det bedste af alle tre verdener, Loveless og Wafande fælles og de to hver især. Bandet, de har med sig, er erfarne folk, især i Loveless-sammenhæng, nemlig guitarist Lasse Boman, bassist Carl-Erik Riestra Rasmussen, trommeslager Birk Nevel og en keyboardspiller, hvis identitet lige undslipper mig i kampens hede. De fire lægger det helt rigtige, dansevenlige reggae-groove under de to veloplagte solister, og både Boman og Riestra må også smide T-shirten og optræde i bar overkrop, da koncerten lakker mod enden. For Bomans vedkommende er det første gang i de 15 år, Loveless har kendt ham, siger han.

Sættet kommer forbi Loveless-klassikere som ”Tomgang”, ”Dengang du græd”, ”To mod verden”, ”Ikke mere tid” og ”I nat er vi ladt” og Wafande-ditto som ”Uartig”, ”Se mig i dag” og ”Himlen for mig selv” og understreger dermed, at Loveless’ sange, ikke mindst tekstligt, er lidt mørkere end Wafandes overvejende livsglade oder, om end hovedindtrykket af dagens koncert så absolut er to kunstnere i godt lune. Hjalmer glimrer desværre ved sit fravær i de tres nye fælles sang ”Hvorfor ik’”, men han kan jo ikke være alle steder, og som Meat Loaf engang sang: Two out of three ain’t bad. Sættet slutter ikke overraskende med Wafandes uimodståelige ”Gi’ mig et smil”, og solen står højt på himlen for at sætte et par tykke lysstråler under den gode stemning.

De to åndelige brødre er ikke mindst sammen et par humørbomber, og de får da også lovet, at hvis den ene af dem kommer tilbage til Wonderfestiwall næste år, tager han den anden med. Det håber jeg sker, og så tror jeg, vi kommer til at savne Wafande, når han stopper sin musikalske karriere – eller hvis, det er jo tilladt at ombestemme sig. Men han har jo lovet, at han vil blive ved med at dele ud af den gode karma, og den kan man aldrig få for meget af. I dag har vi fået masser.

Fuld ild

September

Dengang du græd