Identitetsløs irer forsvandt i mængden

Hozier, K.B. Hallen

Identitetsløs irer forsvandt i mængden

Anmeldt af Nanna Frank | GAFFA

Han har fået kastet stjerner i nakken siden gennembruddet i 2013. Velfortjente stjerner naturligvis. For irske Hozier brillerer i sit genremix af soul, folk, blues og gospel. Mandag aften ramte han desværre fuldstændig forbi i sit forsøg på at ride videre på bølgen af vellykkede koncerter, da han knapt nåede ud over scenekanten i K.B. Hallen.

Stortrommens insisterende brag får lov til at byde publikum velkommen, mens den 29-årige sanger stille valser ind på scenen med en arm hævet over hovedet. Ud af det blå lys’ skygge sender han et smil mod sit publikum, mens tonerne af "Would That I" fra det seneste album Wasteland, Baby! flyder ud af højttalerne. Bassisten står i højre side og banker en knyttet næve mod sin brystkasse i takt med den altoverskyggende stortromme. Energien virker umiddelbart til at være høj, og koncerten til at blive som forventet.

Naturligvis er forventningerne da også høje, da det bliver offentliggjort, at den 29-årige irer kommer på visit i Danmark. Han har nemlig endnu ikke skuffet hverken sit danske publikum eller GAFFAs anmeldere for den sags skyld. Men en gang skulle være den første. Den energiudladning, der kunne fornemmes under åbningsnummeret, fes ud som luften af en ballon, og tilbage stod vi med en halvhjertet koncert, hvor hovedpersonen desværre aldrig nåede ud over scenekanten.

Slap fremførsel af stærke numre

En så kraftfuld sang som "Nina Cried Power" når aldrig op og får den præsentation, den bør få med sit stærke budskab og en featuring af legenden Mavis Staples. Andrew Hozier-Byrne, der er sangerens borgerlige navn, vader hvileløst rundt på scenen under sangen, og lader aldrig helt til at finde takten med publikum - undtagen med de forreste par rækker af kæmpefans, der umuligt kan blive skuffede over deres idol.

Vokalen spiller selvfølgelig koncerten igennem. Hozier er en gudsbenådet vokalist, der forfører og tryllebinder med sin kraftfulde stemme. Desværre drukner han flere gange i melodierne, fordi det syv-mand store band simpelthen overdøver hans ekkofyldte vokal fuldstændig. Han skinner heldigvis igennem på "Talk", hvor både band og hovedperson endelig befinder sig i en form for symbiose.

Bedst på balladerne

Først under de storladne ballader "From Eden", "Wasteland, Baby!" og "Shrike" stifter vi bekendtskab med den Hozier, mange er kommet for at opleve. En nærværende sanger med en stemme, der kan få maven til at slå knuder, og hjertet til at pumpe hurtigere. Hozier er i disse øjeblikke sårbar og indbydende, og stående der i spotlyset kommer han helt ind under huden på os.

De tre numre står som koncertens klare højdepunkter. Især under "Wasteland, Baby!" hvor det blot er hovedpersonen og en akustisk guitar akkompagneret af et subtilt og alligevel magtfuldt keyboard, som får publikums støj til at forstumme. Der opstår en særlig magi, som bestemt trækker koncerten op fra den afgrund, den var på vej mod. Det er bare ikke helt nok først at mærke sangeren over halvvejs gennem koncerten.

Åbenbaringen udeblev

Monsterhittet "Take Me to Church" nåede, som meget andet af koncerten, heller ikke op på det niveau, det kunne og burde have nået. Hvor GAFFAs anmelder ved sidste efterårs koncert med Hozier nærmest fortalte om en religiøs åbenbaring, var det tætteste, vi kom derpå i aften, at Hozier sprang ned til publikum under førnævnte sang i håb om at give dem lidt gejst tilbage. En fin fremførsel, som dog desværre er hurtigt glemt igen.

I skyggen af det blå lys kom han ind, og i skyggen af det blå lys forsvandt han igen. Forhåbentligt ser vi den irske Jesus-skikkelse genopstå og returnere til Danmark til en bedre koncertoplevelse i fremtiden.

SÆTLISTE

Would That I
Dinner & Diatribes