x
Usentimental Kentucky-country indtog Tønder

Tyler Childers, Tønder Festival, Telt 2

Usentimental Kentucky-country indtog Tønder

Anmeldt af Lisa Reschefski | GAFFA

Håret var en del kortere og skægget mere veltrimmet end sidst, men det vilde blik og den umiskendelige Kentucky-twang var ikke til at tage fejl af, da countrysangeren Tyler Childers kort før midnat indtog Telt 2 på Tønder Festival.

Den 28-årige sanger er aktuel med sit tredje album, Country Squire, produceret af Sturgill Simpson, der ligesom Childers også er fra Kentucky. Childers lagde også ud med første single og måske det stærkeste nummer på hele pladen, sangen ”House Fire”, der bragte hele det velswingende band i spil fra starten, efterfulgt af godt fem kvarters intens bluegrass-underholdning.

Første del af koncerten indeholdt en god håndfuld numre fra det nye album. Særligt titelnummeret ”Country Squire”, ungdomstraume-beretningen ”Bus Route” og ”Creeker”, der handler om hellere at ville dø end at tilbringe et minut mere i denne her gudsforladte by, vakte stor begejstring blandt publikum, der dansede og skrålede med på sangene.

Andre højdepunkter var hentet fra Childers relativt begrænsede, men ikke desto mindre imponerende bagkatalog. ”Deadman’s Curve”, ”I Swear (To God)” og ”Feathered Indians” var virkelig fængende og publikum hujede ekstra begejstret med, da Childers vrængede linjen "We been sniffing that cocaine" i ’Whitehouse Road’ fra det forrige album Purgatory.

Childers har en bemærkelsesværdig evne til at fortælle og strør om sig med levende billeder og en detaljerigdom, der kunne mærkes helt ud over scenekanten. Alligevel var det, som om det nye vandkæmmede look havde lagt lidt en dæmper på den rødhårede sanger med det vilde blik.

Selvom Childers' velspillende band holdt dampen oppe med deres sublime bluegrass, og i øvrigt havde rullet hele countryarsenalet ud med både violin og pedal-steel guitar, nåede koncerten ikke helt samme højder, som da sangeren spillede i Telt 2 på festivalen sidste år.

Hans popularitet er derimod vokset støt siden sidst, og det var tydeligt at mærke især under den akustiske del af koncerten, hvor Childers krængede sin kærlighed ud på nummeret ”Lady May”.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA