Uhæmmet spille- og livsglæde fra supermusikalsk familieband

Hudson Taylor, Tønder Festival, Open Air

Billederne stammer fra koncerten på Tønder Festival fredag

Det er først, da vi er kommet en håndfuld sange ind i den irske brødreduo Hudson Taylors koncert, at jeg lægger mærke til, at der ikke er nogen regulær trommeslager i bandet. Der er ellers temmelig meget gang i deres sange, men der sker så meget andet i deres musik, at fraværet af trommer ikke er påfaldende.

Det er sjette gang fra og med debuten i 2012, at Hudson Taylor optræder på Tønder Festival. De har dog ikke været her siden 2016, og da jeg første gang besøgte festivalen i 2017, har jeg endnu ikke oplevet dem live her, og heller ikke andre steder i øvrigt. Jeg lader til at være i undertal, for en stor del af publikum kan synge med på nærmest samtlige sange. Det kommer jeg dog også hurtigt til, for numrene er særdeles iørefaldende og melodiske.

Hudson Taylor alias Alfie Hudson-Taylor på leadvokal og akustisk rytmeguitar og Harry Hudson-Taylor på el-guitar og kor er live bakket op af et fire personers band på violin/mandolin, el-bas, korsangerinde – i øvrigt brødrenes søster Holly – og keyboard/fløjte. Alle synger kor, og netop de flerstemmige og meget velklingende korharmonier spiller en central rolle i gruppens folkpop. Til gengæld er der som nævnt ingen regulære trommer med. Alfie tramper på en stortrommepedal i en del af sangene, spiller også på en håndtromme i et par numre, og ellers banker han og Holly tamburin. Og det er rigeligt til at sætte skub i publikum, der nok er præget af, at det er søndag eftermiddag i høj sol på festivalens sidste dag, men stadig er klar på at synge og klappe med. Eksempelvis på ”Don’t Know Why” med en smuk violinsolo.

Midtvejs i sættet skifter bandet til at synge i den samme gamle Shure-mikrofon og fremføre tre akustiske numre. Det første er med de to Hudson-Taylor brødre alene på scenen og er en rørende hyldest til deres lillesøster Holly, som sangen også hedder, og som er med i bandet, som nævnt. Herefter kommer resten af bandet, minus bassist, ind på scenen og giver blandt andet det øjeblikkeligt ørehængende ”I Love You And You Don’t Even Know”, der atter sætter gang i fællessangen, tilsat smukt mandolinspil.

Med alle musikere på scenen og tilbage til deres respektive mikrofoner er balladen ”Old Soul” et højdepunkt med usædvanligt smukke vokalharmonier. Det samme er den politiske ”Don’t Tell Me” skrevet op til den irske folkeafstemning om legalisering af ægteskab for to personer af det samme køn i 2015 – det endte heldigvis med et ja. Hittet ”Chasing Rubies” har et så relativt uncool instrument (selv på Tønder) som blokfløjte i en fremtrædende rolle, og det fungerer faktisk. John Smith, der har givet to koncerter på Tønder med akustisk guitar, kommer ind, lidt overraskende med elektrisk guitar på ”For the Last Time”, som han har været med til at skrive, og han kan naturligvis også betjene strengene med strøm på.

Bandet går lidt for hurtigt af scenen, så det er tydeligt, at de kommer tilbage til ekstranumre, og dem får vi da også tre af, blandt andre hittet ”Feel it Again”, som igen-igen udløser fællessang. Bandet takker publikum, de frivillige og festivalarrangørerne og virker i det hele taget begejstrede for at være tilbage på Tønder, og glæden er gengældt. Alle på scenen er virtuose musikere, men det hele fremstår så legende let, at man får lyst til selv at være med, og man kan godt undre sig over, at Hudson Taylor endnu ikke er blevet større, end de er. Ja, de er relativt kendte, men vi er jo slet ikke på Mumford & Sons-niveau, og der burde vi være med den musikalitet og den sangskrivning, der bliver lagt for dagen. Forsanger Alfie Hudson-Taylor ligner ligefrem et medlem af et boyband, hvilket ikke burde trække ned, selvom han altså ikke har skæg, som man ofte har i denne genre. Et lille skæg har bror Harry til gengæld.

Vi må håbe, at Hudson Taylor snart kommer tilbage til Tønder. Statistikken taler for det.