Hardcore-punk i Esbjerg

Agnostic Front, Tobakken, Esbjerg

Hardcore-punk i Esbjerg

Anmeldt af Alexander Test Hemstedt | GAFFA

New York-bandet Agnostic Front spillede en god koncert på Tobakken i Esbjerg. Bandet bliver også kaldt for ”The Godfathers of Hardcore”, og dette siger en del. Dannet tilbage i 1980, gået i opløsning 1992 og gendannet i 1997, har bandet efterhånden en lang historie. Bandets medlemmer blev også tit udskiftet. De eneste konstanter er forsanger Roger Miret og Vinnie Stigma på guitar. Bandet kan samlet fremvise mere end 35 års erfaring, og dette kan også ses i Esbjerg denne varme søndagaften.

Selvom Agnostic Front rent teknisk ikke gør de store armbevægelser, virker energien mellem publikum og bandet. Vi har med hardcore-punk at gøre, og dette betyder et højt tempo, for det meste ikke mere end tre eller fire akkorder på guitarerne og frembrusende trommer, og oven over dette råber og skriger Roger Miret med opbakning fra backingvokalerne. Af og til er der også en guitar-”solo”. Det skrives i citationstegn, da nogle soloer er mere vellykkede end andre. Men ved denne hardcore-punk og thrash- blanding er at spille ”tight” ikke alt.

Sættet starter ud med "Eliminator", og allerede hér rammer den ovenstående beskrivelse plet. Lynhurtigt forvandler Tobakkens Lille Sal sig til en moshpit med masser af energi. Nogle publikummer stagediver endda, og New York-bandet spiller rutineret deres kram, mens vanvid er brudt løs rundt omkring dem. Apropos vanvid: Vinnie Stigma på guitar kan nemt betegnes vanvittig i den allermest positive forstand. Manden er energimæssigt på Duracellkanin-niveau. Han joker konstant med publikum og spiller en stor del af koncerten midt blandt publikum, mens en circle-pit løber rundt om ham.

Kort, men godt

Agnostic Front opstod som nævnt i 1980'ernes New York, i en tid med store sociale skævvridninger og uretfærdigheder. Musikken blev til en slags ventil for de uhørte stemmer. Det er åbenlyst, at der stadigvæk skal kæmpes og protesteres mod de etablerede. Sange som "For My Family" eller "Old New York" er paradeeksempler på dette.

Bandets turnéplan er lige så "hardcore". Bandets Europaturné i denne august måned strækker sig fra den 8. til den 31. august og dermed 24 dage. I dette tidsrum spiller bandet også 24 koncerter. Ikke en eneste off-day. Dette ses yderst sjældent.

Sættet er heller ikke alt for langt og afsluttes efter 55 minutter med et The Ramones-cover af "Blitzkrieg Bop". Her giver esbjergenserne endnu engang alt, de har, og koncerten afsluttes på klimaks og efterlader glade koncertgængere, der tager hjemad. Med den ovenstående turnéplan in mente kan det korte sæt i nogen grad forstås, og så er hurtigt overståede koncerter jo også et velkendt fænomen i punk.

Selvom bandet har været på landevejen i så mange år, var koncerten bestemt ikke rutinepræget. Her skal særligt Vinnie Stigmas engagement og gåpåmod fremhæves.

Agnostic Front spiller i aften på Plan B i Malmö og på Roxy i Flensborg den 30. august.

Sætliste