Raphael Saadiq
Jimmy Lee

Terapisession klar efter otte års stilhed

Album / Sony Music
Udgivelse D. 20.06.2019
Nanna Frank

Jimmy Lee er ikke et album, Saadiq har haft lyst til at lave. Det er et album, han har haft behov for at lave, fortæller han. For efter otte år bag pulten i studiet hos blandt andre Solange, Miquel og John Legend bryder den amerikanske sanger, producer og sangskriver Raphael Saadiq radiostilheden med sit femte album, der er opkaldt efter sangerens afdøde bror.

Netop døden ligger som en skygge over albummet samtlige 13 sange. De fortæller alle om et eller flere stadier i en misbrugers liv. Fra ”Sinners Prayer” og historien om en misbruger, som forsøger at få styr på sit liv igen, til ”Kings Fall” og linjer som ”I disappoint myself sometimes/’Cause I can’t stop my bottom line/My kids cry, my wife’s scared/My friends think I’m better off dead” for at afslutte med ”Rearview” og en fortælling om at kigge tilbage på sit liv, når man godt ved, det er ved at slutte.

Sangene er ærlige og brutale, men stadig opløftende, på trods af at de sværmer om hårde emner. Melodierne er nemme at følge med i, og der er generelt ikke de store udsving i numrene. Mange af sangene smelter hurtigt sammen i en lang historiefortælling, hvor alle numre er gode, men hvor ingen desværre skiller sig ud som exceptionelle. Det er en sikker plade, hvor bundlinjen ligger utroligt højt – og netop derfor bliver albummet desværre en anelse monotont. Den største overraskelse for lytteren findes i de abrupte afslutninger, flere sange har.

Jimmy Lee smager af gammel soul og funk. En lyd, der gjorde Saadiq til en stjerne i 90’erne. En lyd, han med sikker hånd har taget med ind i 2019. Og en lyd, der er på en og samme tid er tilbage- og fremadskuende.