Jacob Faurholt
Shake Off the Fear

ANMELDELSE: Skæve skønheder skinner lejlighedsvis igennem

Vinyl + download / Raw Onion Records
Udgivelse D. 06.09.2019
Christoffer Dall

Den aarhusianske singer-songwriter Jacob Faurholts ottende soloalbum kræver et par gennemlytninger, før sangenes kvaliteter for alvor lader sig åbenbare. Selv da ved jeg ikke helt, om det er en decideret diamant, man finder bag det uslebne ydre, men som helhed er Shake Off the Fear et tilpas charmerende og uprætentiøst værk fuld af indie folk-rock, der tydeligvis udspringer fra en musikalsk ildsjæl.

Faurholt har siden 2011 udgivet mere end ti fuldlængde pladeudspil, både solo og som del af projektet Crystal Shipsss. Produktiviteten fejler altså intet, og albummet emmer også af uforfalsket lyst til at spille med det altoverskyggende formål at udtrykke sig. For mig er Faurholt et godt billede på den hårdtarbejdende, lettere mytologiske DIY-musiker, der, drevet af et inderligt behov, arbejder ihærdigt med relativt lavpraktiske midler for at realisere sin kunst på ærlig og autentisk vis. Til dette har Faurholt tidligere favoriseret lo-fi hjemmeoptagelser, men denne gang har han allieret sig med en gruppe musikere i et studie, hvilket har givet hans lyd lidt mere glans. Følelsen af organisk lo-fi-ånd er dog stadig intakt – gudskelov!

Som sangskriver er Faurholt en lidt problematisk størrelse, da hans musikalske direkthed både er en styrke og en svaghed. Han er ikke den store sanger, men man køber hans indlevelse. Derimod bliver teksterne, sunget på små-distraherende Danglish, ofte for banale og klodset bygget op til, at de fine, men knap så mindeværdige arrangementer kan opveje det.

På trods heraf rummer Shake Off the Fear alligevel et par øjeblikke, der overskinner ulemperne. Duetten ”Hide from the Dark” er vidunderlig romantisk, ”Super Sorry” er en fantastisk akustisk pop/noise rock-fræser, og ”Rainbow in the Sky” får en fed dynamik op at køre. Skønhed kan fås i skæve indpakninger. Det har én af Jacob Faurholts tydelige inspirationskilder, netop afdøde Daniel Johnson, blandt andre bevidst. Der er skønhed og kvalitet på Shake Off the Fear, men mere eksperimentering med kompositioner og lyrisk finesse ville have gjort det tydeligere.