Chorus Grant
Vernacular Music

Melankolsk detaljerigdom

Album / Tambourhinoceros
Udgivelse D. 27.09.2019
Brett Tootle

Efter en udgivelsespause på godt fem år er Chorus Grant, alias Kristian Finne, nu klar med opfølgeren til den anmelderroste Space. Dets titel Vernacular Music gør det ikke nødvendigvis klart, at Finne over 12 generelt skarptskårne numre indadvendt reflekterer over sin forandrende tilværelse. Melankolien er i højsædet fra start til slut, men han formår med en blanding af brillant produktion og detaljerig sangskrivning at bryde med ensformigheden. Albummet er på mange måder definitionen af dygtighed, hvilket den fine liste af involverede musikalske navne bestemt også vidner om (Cæcilie Trier, Sebastian Rochford, Nis Bysted m.fl.).

Finne formår over den 38 minutter lange spilletid at lege med alt fra alternativ indie-folk over til middelalderlig noir. Den flotte åbning “Hibernation Drill” peger mest mod førstnævnte, mens den kontrastfyldte “Lives” på næsten futuristisk vis kombinerer de to. Indimellem bliver Finnes insisteren på de alternative, skæve kompositioner dog også en hindring for fremdriften, hvilket medfører enkelte uforløste øjeblikke. Som på “Eudaimonia”, der, til fordel for det skæve, ofrer forløsningen på en sådan måde, at man et sekund er i tvivl om, om strømmen gik.

Uforløst er Vernacular Music som helhed dog ikke. Særligt den Sufjan Stevens-klingende “Ship on the Wall” forener flot stemning og melodi med en detaljerig produktion. Det samme gør “No Word for the Word”, som med ørehængende guitartema samt omkvæd på ukompliceret vis slår sig fast. Der er ingen tvivl om, at Chorus Grant igen har ladet kreativiteten få frit spil på dette tredje album, og det lykkes samtidig at få skabt et sammenhængende værk med kun få bump på vejen.