TERESE
Fantasy

ANMELDELSE: Små popsange med store referencer

EP / Eget selskab
Udgivelse D. 13.09.2019
Andrea Washuus Bundgaard

TERESE er et nyt navn på den danske popscene, med et spirende katalog af sange, der nu også tæller ep’en Fantasy. Med tydelig inspiration fra nationens dansable 80’er hits sætter hun lyden af Linnet, Salomonsen og Sørensens "oldies, but goodies" i lyset af 2019 med stor selvsikkerhed. Og ligesom de bedste hits fra dengang er udtrykket simpelt og særdeles sangbart hos TERESE, mens gennemtænkte akkordprogressioner emmer af musikalitet, som de kække modulationer på ”De lyser blå”, der ikke blot sætter gang i benene, men også får øret til at lytte ekstra godt efter.

Også små gimmicks er flere steder indflettet i det højdynamiske univers, ikke mindst i teksterne, med intentionen om at fastholde lytterens opmærksomhed – og med held, som da strofen ”Jeg står og banker på din dør” bestemt ikke lægger låg på, hvor inspirationen kommer fra, hvis man skulle være i tvivl. Og så endda med samme tema som Helmigs hjertebasker, denne gang er kønsrollerne dog bare byttet om.

Disse tydelige referencer til fordums tid har bestemt potentiale til at ramme nogle nostalgikere på sin vej, men opfinder ikke den dybe tallerken i et nutidigt musikperspektiv. Det virker dog heller ikke som om, det er hensigten. Hvad TERESE derimod tilbyder, er en særlig lethed, der mest af alt opfordrer til at huske, at musik gerne må være uhøjtideligt og sjov at være sammen om. Og det er bestemt ikke uden noget på hjerte. Få steder stikker hun nemlig dybere end forventet, med usikkerhed som et gennemgående tema; at være usikker på, hvem man er, om man slår til, at være sårbar i forelskelsen, som endnu ikke er gengældt, eller vakle i troen på, hvad man kan. Med poesi i al sin enkelhed.

Fantasy er svær at mene noget særligt om. Den provokerer ikke, rører ikke, sætter sig ikke og satser heller ikke meget. Og alligevel er det dansksproget pop i en ret charmerende form, med rødder tilbage til de "guilty pleasures", der aldrig slår fejl til privatfesten.