Northern Assembly
Closer Together

ANMELDELSE: Ude og hjemme på samme tid

Album / Eget selskab
Udgivelse D. 13.09.2019
Christoffer Dall

Det kræver et kompetent band at spille roots, så autenticiteten er på plads, og man får fornemmelsen af at være tilbage i den tidsperiode, hvorfra den pågældende musiktradition udspringer. Men det kræver i min optik et endnu mere kompetent band at spille roots, der føles bevidst om gamle folk-traditioner, men stadig er frigjort, aktuel og frisk. På deres andet fuldlængdealbum Closer Together viser Northern Assembly, med deres opløftende og vældige neo-folk, at de er i stand til at tråde denne fine nål.

I front for pladens åbne vindblæste lydvidder står vokalisterne Dina Dánialsdóttir og Andreas Beva, og deres stemmer matcher hinanden formidabelt, både når det gælder duetter, og når de skiftes til at udfylde rollen som lead-sanger. De fungerer som kyndige stifindere gennem den voluminøse musiks landskaber, der synes udgjort af en subtil inspiration fra alverdens typer folkemusik. Elementer af kantet Americana, keltisk ynde og oldnordisk tyngde forenes i Northern Assemblys musikalske indie-smeltedigel. Det lyder både hjemligt og fjernt, og det passer glimrende til kompositionernes prægtige, storladne, men også skrøbelige natur. Det er blandt andet tydeligt på højdepunkterne ”What’s to Come (You’ll Be There)”, ”Bury Your Kings” og ”Death, Won’t You Marry Me?”.

Ikke alle sangene står lige klart i bevidstheden efter pladens sidste toner, men man er ikke i tvivl om, at man i løbet af otte numre er blevet berørt af storhed, skønhed og stemningsfuld moderne folk, der vil kunne finde bopæl i både nord, syd, øst og vest.