En mere end tilfredsstillende fødselsdagsfest

Diverse kunstnere, Crunchy Frog 25 års jubilæumsfest, Pumpehuset

Anmeldt af Susan Hansen | GAFFA

Arkivfoto af ONBC

Afterårsolen skinner fint hen over Byhavnen ved Pumpehuset i takt med, at Crunchy Frogs gæster ankommer gradvist. Selv midt på eftermiddagen hersker der en følelse af spænding, forhåbelse og fuld tillid til det respekterede uafhængige pladeselskabs store dag.

I super-autentisk indie-ånd bliver det uafhængige label ved med at influere og opretholde troen på, at nytænkning, benhårdt arbejde, loyalitet og kampen for idealerne er nok. Dagens signifikante projekt virker i sig selv som en metafor for Crunchys varemærke. Det er et mirokosmos, et fælleskab samlet to minutter fra Københavns Rådhusplads, midt i den travle lørdagstrafik.

Det varierede, stimulerende og underholdende program er fordelt over tre scener. Selvom der genremæssigt er et godt stykke mellem en kunstner som Hands Of Light til bands som The Tremelo Beer Gut og Apparat Organ Quartet, er det interessant, at alle deler den samme overordnede uafhængige mentalitet og ideologi, som kendetegner Crunchy Frog. Det er een stor familie.

Det er kun eftermiddag, men det kan man ikke mærke foran Byhave-scenen, hvor The New Madness befinder sig. De er totalt switched on fra det første minut på scenen. Deres varme og optimistiske garagerock, der også byder på elementer af soul, er både nutidig og passende, og deres frontmand leverer gode, solide vokaler. Bandet er i gang med at etablere og udvide deres fan-base, og det bliver godt at se, hvor langt de kan tage deres traditionelle, men nuancerede rocklyde. Potentiale er der helt sikkert.

Men andre stemninger, toner og lydlag bliver skabt i Pumpehusets lille intime rum nedenunder, hvor den elektroniske kunstner Hands Of Light leverer en atmosfærisk og opsugende oplevelse, der taler til hjerne, hjerte og sjæl. Det er vist legitimt at sige, at Crunchys program tilbyder en del punk-inspirede bands med eksplosiv energi, men Lars får de tilstædeværende til at give sig hen til sit eksperimentelle, transcenderende lydprodukt.

ONBCs meddrivende indie-guitar-pop indeholder fascinerende melankolske undertoner, vokale harmonier og nogle rigtig gode sange i det hele taget. Det kan godt mærkes, at gruppen har spillet sammen i en årrække, for det flyder, og der er styr på tingene. Forsanger og bassist Camilla Florentz imponerer med sit glimrende nærvær og energi, der ikke svinger under bandets optræden, og publikum reagerer på lignende vis.

I dag handler ikke udelukkende om lydbilleder. Oppe oven på beklæder Søren Solkærs ikoniske signatur-fotokunst Pumpehusets vægge. Der er billeder af stjernerne Sune Wagner og Sharin Foo fra The Raveonettes såvel som Shiny Darkly med mere. Udstillingen komplementerer jubilæumskoncerten med stil og spidsfindighed, samtidig med at den appellerer til sanserne.

Og nu hvor Shiny Darklys navn er blevet nævnt, giver det mening at sige mere. Det noget eksperimenterende støjrock-band har forlængst bevist, at det er muligt at blive ved med at udvikle sig og have tonsvis af ambition, uden at man nødvendigvis behøver at miste andre i forløbet. Showet i aften er et godt eksempel på bandets attitude og appellerende lyd, der er stor og omfavnende med detaljer, nuancer og nærvær. Bandets forsanger Kristoffer Bech taler om, hvor meget de holder meget af Crunchy.

Det er mere end tilfredsstillende at have været til Crunchys fødselsdagsfest. Det er er fantastisk, at de stadig eksisterer, for det kan ikke have et ensidigt og ukompliceret forløb. Det er utroligt at have været vidne til en aften så præget af kreativitet, godt humør og følelsen af fælleskab.