Efterklang
Altid sammen

ANMELDELSE: Det danske sprog klinger smukt på tænksomt album

Album / Rumraket
Udgivelse D. 20.09.2019
Ole Rosenstand Svidt

Efterklang er efter en opera og to album som en del af bandet Liima tilbage med deres første regulære album i syv år – og det første på dansk. Sprogskiftet fra engelsk føles ganske naturligt, og sanger Casper Clausen er også på modersmålet en ferm tekstforfatter, hvis sange denne gang kredser om samhørighed mellem mennesker, både i det nære og på et mere eksistentielt niveau.

Clausens tekster er både poetiske og åbne for fortolkning uden at være diffuse, når han eksempelvis begynder ”Under broen der ligger du” med linjerne ”Under broen der ligger du og raver rundt/i stedet for at blive sammen/Du savner ham”, som straks sætter billeder på nethinden og tanker i gang hos lytteren. Mislykket selvmordsforsøg? Nej, vel ikke så vidt, når du’et ”raver rundt”, men hvad så?

Clausen kan også indflette et helt bogstaveligt jordnært ord som ”Eccosåler” i et tekstunivers med masser af natursymbolik, og så er hans udtryksfulde og nuancerede vokal mikset langt frem i lydbilledet – eksempelvis dyb i versene ”Supertanker” og falset-fintfølende i ”Uden ansigt”.

Musikalsk fortsætter Efterklang nogenlunde, hvor de i sin tid slap på Piramida, hvor akustiske, elektriske og elektroniske instrumenter fletter sig ind og ud ad hinanden, og hvor det til tider kan være svært at høre, hvad der er hvad. En harpe klinger dog sprødt i ”Hænder der åbner sig”, en trompet klager længselsfuldt i flere sange og folder sig ud i en flot solo i ”Under broen der ligger du”, og Rasmus Stolbergs el-bas spiller hyppigt en fremtrædende rolle.

Sangene hører til de langsomste og mest melankolske fra gruppen hidtil, men stemningen bliver dog aldrig for tung takket være de også opløftende tekster i sange som ”Vi er uendelig” og ”Hold mine hænder” og de gennemført smukke, ubesværede melodier. Efterklang har skabt endnu et stærkt album, som forhåbentlig vil finde et lydhørt publikum både herhjemme og i det store udland, hvor bandet for længst har fået en pæn fanskare, som ikke burde blive skræmt af sprogbarrieren denne gang. Vi er jo alle sammen forbundet.