Metronomy
Metronomy Forever

ANMELDELSE: Sælsomt sjæleløst sammensurium

Album / Caroline
Udgivelse D. 13.09.2019
Jens Dræby

Metronomy er Joe Mounts legeplads på godt og ondt. Frontmanden og idémanden formår nøjagtigt som Kevin Barnes eller James Murphy at frembringe helt klare udsving efter adskillige stærke idéer omkring skæv popmusik. Det leder somme tider til gennemførte værker som Summer 08, men naturligvis også til de forventelige blandede bolsjer, der hverken har sammenhæng, tema eller nogen nogen nævneværdig målrettethed. Sådan er det med de 17 sjove påfund på Metronomy Forever.

Det er længe siden, der er udgivet et album så besat af at tilfredstille alle, at kun de mest eftergivende fans af alternativ tidsløs pop kan være med hele vejen. Personligt står jeg fuldstændig af på den hysteriske "Sex Emoji", der lyder som et overfladisk destillat af de frækkere Yeasayer-sange. Med en malerisk intro af kirkeklokker og det charmerende guitardrevne "Whitsand Bay" er der ellers lagt op til et indbydende univers af lige dele eksperimenter og genkendelighed. Det kan man heldigvis finde på Coast Moderns plade i stedet.

Det positive ved pladen er, at fans af Metronomy aldrig må være i tvivl om, at Joe Mount har idéer nok til mindst otte album endnu. "Wedding Bells" lyder rigtig meget af det tætte samarbejde, han har haft med Robyn, og det virker eminemt med den underspillede vokal, han er gået med på tracket. "Lying Low" og "Miracle Rooftop" fungerer som dvælende elektroniske dunkle festnumre, men udvander albummets momentum totalt. "Insecurity" viser fortsat en stærk fornemmelse for guitarpop, og man savner oprigtigt, at der var nogen dybere udforsking af alle de lovende koncepter.