Sturgill Simpson
Sound & Fury

Countryrockens frelser har sendt sit eget varemærke til tælling med en ren knockout

Vinyl + download / Warner
Udgivelse D. 27.09.2019
Finn P. Madsen

Titlen på Sturgill Simpsons tredje album skal tages alvorligt. Den tidligere country-outlaw er vred. Der høres fra første strofe på den instrumentale ”Ronin”, der åbner ballet, og hvor Simpson lader sin Telecaster tale med dunder. Han er blevet kaldt countryrockens frelser, men det føles nu som lysår væk. Hvor det seneste album, den mesterlige soulpåvirkede A Sailor’s Guide To Earth, var en slags sangcyklus om at blive far, står Sound & Fury op i strid modvind og er et harsk opstød til vor tids politiske systemer og en opsang til en korrupt musikindustri. Sturgill Simpson oser langt væk af musikalsk overskud og har sendt sit eget varemærke, countryrocken til tælling for at begive sig ud på et eventyr, der tæller op til flere genrer.

Lige fra den vuggende rock’n’roll-pastiche ”Remember to Breathe”, hvor Simpson igen og igen gentager ”All this loving”, over den sleazy disco-traver ”Sing Along”, der oser langt væk af silkelagener og kulørte røde lygter, til det riffhuggende heavybæst ”Best Clock Maker on Mars” føles det, at her er en kunstner, der simpelthen ånder musik. Et roligt øjeblik bliver det til på den psykedelisk svævende ”All Said And Done” med en storsyngende Simpson, der forstår at frasere, så de store følelser står på spil. Albummet lukker med den over syv minutter lange ”Fastest Horse In Town”, der flyder som en tung heavy-drone, mens de distortede guitarer skriger om kap. Sound & Fury er lyden af en artist, der med mandsmod kører væk fra alt det, han har stået for før. Det føles, som om Sturgill Simpson har smidt en bombe og ikke agter at se sig tilbage.