Arbejdssejr til storbylevemanden Kippenberger

Kippenberger + TrailerPark:Jesus, Posten, Odense

Anmeldt af Brian Lindskov Larsen | GAFFA

Arkivfoto

Med det nyudgivne debutalbum Kroen og Kirken er den tidligere The Floor Is Made of Lava-frontmand Tobias Kippenberger på landevejen, denne aften på Posten i Odense med de svendborgensiske helte TrailerPark:Jesus som opvarmning. Med duetten med Katinka på "Søerne", der bliver spillet flittigt på P6 Beat, kunne man tænke sig, at Kippenberger havde medvind på selvsamme landevej, men kun en 30- 40 publikummer havde valgt at fejre deres lille fredag på Posten.

TrailerPark:Jesus ****

Opvarmingsbandet TrailerPark:Jesus er sådan en slags Magtens Korridorer, hvis man forestillede sig, at Johan Olsen og co. stadig gik i gymnasiet. Netop deres alder taget i betragtning er forsanger Daniel Toudal Johansens powervokal direkte imponerende og kan snildt konkurrere med både Olsen og Bjørn Fjæstad. Der skal arbejdes med sangskrivningen, selv om de rammer noget på Svendborg-hymnen "Langsom havn", sommernatseposet "Markbrand" og nynne-med-sangen "Velkommen til", men potentiale – det er der.

Trailerpark Jesus spillede til Band Battle på Tinderbox i sommer og huserer pt. på Karrierekanonen.

Kippenberger ****

Og sjovt med sådan et dansk tekstunivers med masser af rødvin, smøger og damer iscenesat i den sydfynske infrastruktur, når den efterfølges af storbylevemanden Tobias Kippenberger, der indtager sin Blå Kings og rødvin, slentrende med, forestiller jeg mig, Katinka eller nogle andre kendte under armen, langs søerne hen mod morgenstunden i den pendulfart mellem rock’roll og det trygge familieliv, der er grundtemaet for debutpladen.

Fremhæves skal sangene "Ingen kommer ud af ingenting", med en hel Springsteensk "wuhu"en i omkvædene og "Op og ned i showbiz", der i min optik er en nyklassiker, som virkelig viser, hvad Kippenbergers stemme formår, når han på de høje toner når en tidlig Steffen Brandtsk desperation (Tænk TV2s "Kalundborgfærgen", så er du der) Også "Viking Rød Lang" gjorde sig godt og savnede ikke Allan Olsen, der medvirker på pladeversionen, hvorimod "Søerne" i Katinkas fravær ikke kunne løbe fra sine egne floskler.

Selvom der var lidt rigeligt med anonyme numre, og selvom Kippenbergers særegne vokal, der ligger et eller andet sted mellem Springsteens og Chris Cornells ofte mudrer hen i versene, kan man godt betragte aftenen som en arbejdssejr for både Tobias og hans virkelig velspillende band, der tog deres publikum alvorligt, størrelsen uagtet. Kippenberger er under eget navn i den grad startet forfra, og der må være langt fra The Floor Is Made of Lavas store koncerter til Roskildes Rising-scene, hvor han spillede sidste sommer, til de små scener med de små publikummer, som han rammer med denne turné. Man kan håbe på, at han holder ud og husker, at The Floor Is Made of Lava heller ikke kom sovende til deres succes.

Kippenbergers turné fortsætter til:

4. oktober: HeadQuarters, Aarhus

5. oktober: Stengade, København