Jah Cure
Royal Soldier

Reggae is the only Cure

Download / VP Records
Udgivelse D. 11.10.2019
Henrik Bæk

I 2007 blev den populære jamaicanske reggaesanger Siccature Alcock – bedre kendt under kunstnernavnet Jah Cure – prøveløsladt efter at have afsonet otte års fængsel for voldtægt. Cure har stædigt fastholdt sin uskyld i anklagerne, men det ufrivillige fængselsophold gav ham heldigvis mulighed for at deltage i et rehabiliteringsforløb, der tillod ham at indspille sange i fængslet.

Album som Free Jah’s Cure – The Album The Truth, Ghetto Vibes og Freedom Blues samt singlerne Longing For (Babylon to release the Cure) og True Reflections skabte stor opmærksom om den fængslede sanger, der modtog en sand heltemodtagelse i Kingston ved sin løsladelse.

I 2015 opnåede det fine album The Cure en velfortjent Grammy nominering, men siden da har der været mere stille omkring den karismatiske sanger med den lettere hæse stemme, der med det nye album Royal Soldier vender tilbage i absolut topform.

Cure er kendt som en musikalsk eventyrer og på albummet tager han kærligt lytteren med på en musikalsk rejse, der inficeres af forskellige rytmer med afstikkere til soul, pop, dancehall og smukke ballader – dog med reggaebeatet som det gennemgående tema.
Budskaberne i teksterne er stadig skarpe og handler om dagligdagslivet i Kingstons ghettoer, kampen for overlevelse, troen på den universelle kærlighed og den eneste ene samt en ukuelig tro på at tingene vil blive bedre, som på det opløftende åbningsnummer Brighter Day, der fylder rummet med en stærk saxofon og et tungt nærmest akustisk backdrop, der i den grad går under huden på lytteren.

Singler fra albummet inkluderer Telefon Love, der i sin dubbede version rammer nerven af hvordan et sikkert reggaehit skal skrues sammen. Den verdenskendte rygeurt hyldes i nummeret Marijuana, hvor selveste Damian ’Jr. Gong’ Marley teamer op ligesom Vybz Kartells protojé Popcaan medvirker på det minimalistiske Life Is Real: Cure giver plads til flere reggaevenner på nummeret Street Kings, hvor Capleton, Yami Bolo og Junior Reid har lagt deres vej forbi studiet og hvor Barrington Levys monsterhit fra 1980erne Love The Life You Live originalt samples ind.
Produktionen er som altid på Cures album tæt på det perfekte og med Damian Marley, Llamar ’Riff Raff’ Brown og Cure selv i produktionsteamet, er intet her overladt til tilfældighederne.

Umiddelbart efter udgivelsen strøg albummet ind på en sikker førsteplads på Billboards Reggae Chart og mon ikke der ligger en Grammy nominering og venter forude?